اخراج هشت‌هزار نفر به‌شمول دو هزار زن از پاکستان در ده روز اخیر

آی‌نور سعیدپور

در حالی‌که نگرانی‌ها از آغاز دور دوم اخراج اجباری شهروندان افغانستان از پاکستان وجود دارد؛ رسانه‌های پاکستانی گزارش داده است که در ده روز اخیر بیش از هشت‌هزار نفر از پاکستان اخراج شده است. بر اساس آمارها حدود دو هزار نفر آنان زنان استند. 

هم‌زمان با آغاز اخراج اجباری شهروندان افغانستان از پاکستان، سازمان‌های مختلف از جمله سازمان عفوبین‌الملل در مورد اخراج و بازگشت زنان به افغانستان، جای که حقوق آنان نقض می‌شود، هشدار داده است. 

با این حال، سما تی‌وی، یکی از رسانه‌های پاکستان، یک‌شنبه‌شب، (۲۶ حمل) گزارش داده است که از ۳ تا ۱۳ اپریل دست‌کم هشت هزار و ۵۸۱ پناه‌جوی افغانستانی از این کشور اخراج شده‌اند. 

بر اساس گزارش سما تی‌وی، ۳۱۰ خانواده با استفاده از ۲۸۷ وسیله‌ی نقلیه به افغانستان بازگردانده شده است. 

بر اساس این گزارش، سه هزار و ۱۲۷ مرد، یک هزار و ۹۷۲ زن و سه هزار و ۴۸۲ کودک شامل پناه‌جویان تازه اخراج‌شده افغانستانی از پاکستان هستند. 

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، از آغاز اخراج اجباری مهاجران از پاکستان، نزدیک به ۵۲۵ هزار مهاجر افغانستانی از آن کشور از طریق گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک به افغانستان بازگشته‌اند. در این میان، ۸۰ درصد مهاجران را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. 

پیش‌ از این سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته است که روند اخراج اجباری شهروندان افغانستان را متئوقف کند. این سازمان در یک اعلامیه‌ای خود گفته است که اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌پیشنه‌ای قرار دارند. 

از سوی دیگر، وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان در خبرنامه‌ای در اکس گفته است که ۱۰۳ مهاجر به تاریخ‌های ۲۵ و ۲۶ حمل (شنبه و یک‌شنبه هفته جاری) از طریق گذرگاه تورخم وارد کشور شده‌اند. 

این وزارت به نقل از آمریت سرحدی طالبان در تورخم نیز گفته است که این مهاجران شامل ۲۴ خانواده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا