نگرانی نهادهای حقوق بشری از بازداشت زنان معترض

آی‌نور سعیدپور

پس از آن‌که طالبان سه دختر معترض را از کابل بازداشت کردند؛ شماری از سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر خواستار توقف حملات طالبان به فعالان جامعه‌ی مدنی شدند. آنان هم‌چنان بر پاسخ‌گو ساختن طالبان در برابر اعمال‌شان تاکید دارند.

نهاد حقوق بشری فریدم نو، با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشته است که طالبان سه دختر هزاره را از خانه‌ی شان ربوده و محل نگه‌داری آنان مشخص نیست.

این نهاد حقوق بشری هم‌چنان به منیژه‌ صدیقی، نیز اشاره کرده و تاکید کرده وی هنوز هم در زندن طالبان است. خانم صدیقی، از ماه اوکتبر سال گذشته‌ی میلادی تاکنون در زندان طالبان است. گفته می‌شود که طالبان وی را به یک‌ونیم سال زندان محکوم کرده است.

سازمان حامی جنبش‌های فمینیستی موسوم به «فمنا» نیز از بازداشت سه زن معترض همراه با برادر شان، ابراز نگرانی کرد. این نهاد از جامعه‌ی جهانی خواسته که طالبان را در مقابل رفتارشان با زنان معترض، پاسخ‌گو کند.

سازمان فمنا، روز (جمعه، ۱۰ حمل) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌ در واکنش به ربودن سه زن معترض از سکوت جامعه‌ی جهانی در برابر عمل‌کردهای گروه طالبان انتقاد کرده است. این نهاد افروده که سکوت جامعه‌ی جهانی سبب شده که افراد گروه طالبان، حمله‌های خود در برابر زنان را شدت ببخشند.

این نهاد افزود: “گزارش‌ها از ربودن سه تن از معترضان هزاره به‌نام‌های آزاده، نادیه و الهه به همراه برادر شان بسیار نگران کننده است. ناکامی جامعه‌ی بین‌المللی در پاسخ‌گویی واحد به جنایت‌های طالبان، آن‌ها را برای تشدید حمله‌های شان در برابر زنان و دختران جرأت داده است.”

به گفته‌ی فعالان حقوق زن، نیروهای طالبان حوالی ساعت شش عصر روز چهارشنبه، هشتم حمل، به خانه‌ای در خیابان “معرفت در دشت برچی” کابل هجوم برده و سه خواهر به‌نام‌های آزاده رضایی، ۲۵ساله، نادیه رضایی، ۱۷ ساله، الهه رضایی‌۱۴ ساله را همراه با برادر شان یحیی رضایی، ۲۲ ساله، بازداشت کردند.

گفته می‌شود که این بانوان به همراه برادر شان به مکان نامعلومی منتقل شدند و تاکنون از سرنوشت آنان هیچ خبری در دست نیست.

تا زمان نشر این خبر بازداشت‌ این چهار عضو یک خانواده‌ از سوی سخن‌گوی گروه طالبان تایید یا رد نشده است.

این در حالی‌ست که طالبان همواره در پاسخ به نگرانی‌های نهادهای جهانی می‌گویند که هیچ فردی حق ندارد خلاف شریعت اسلامی و قوانین افغانستان در کشور گام بردارد.

این بار نخست نیست که طالبان منتقدان و زنان معترض را بازداشت می‌کنند. پیش از این نیز این گروه شماری از زنان و دختران را به دلیل اعتراض در برابر فرمان‌های محدود کننده‌ی این گروه بازداشت و زندانی کرده است.

اکنون دست‌کم یک زن معترض دیگر منیژه صدیقی، در زندان طالبان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا