سهم زنان خبرنگار از اجرای برنامه‌های سیاسی در رسانه‎ها

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

جو سنتی حاکم در جامعه، برخوردهای نادرست و عدم اعتماد بنفس بانوان خبرنگار، سبب شده تا آن‌ها نتوانند برنامه‌های سیاسی را آنطور که باید گردانندگی نمایند.

با توجه به اینکه حضور زنان نسبت به سال‌های گذشته در رسانه‌ها و حرفه­‌ی خبرنگاری ­پر رنگ شده است با آن هم بانوان خبرنگار نظر به دلایلی ذکر شده حاضر به اجرای برنامه‌های سیاسی نیستند.

ستوری کریمی یکی از بانوان خبرنگار در هرات به این باور است که صاحبان رسانه‌ها به دلیل جذب مخاطب، بیشتر برنامه‌های اجتماعی و تفریحی  را به خانم‌ها می‌سپارند.

ا­و می­‌گوید:” مالکان رسانه برای این که بتوانند برای رسانه مخاطب جذب نمایند در تلاش هستند تا برنامه‌های که بیشتر جنبه‌ی تفریحی دارد را به زنان بسپارند. و زنان هم چون این جرات را به خود نمی‌دهند که یک برنامه سیاسی را گردانندگی نمایند بیشتر به اجرای برنامه‌های اجتماعی و تفریحی روی می‌آورند.”

در همین حال حمیرا حبیب یکتن دیگر از بانوان خبرنگار با تاکید بر حرف‌های ستوری کریمی دلیل گمرنگ بودن حضور  زنان در اجرای برنامه‌های سیاسی را، بی باوری صاحبان رسانه به توانایی زنان خبرنگار عنوان می‌کند.

او می­‌گوید:” صاحبان رسانه‌ها به این باور اند که خانم‌ها توانایی پیشبرد برنامه‌های سیاسی را ندارند به همین دلیل بیشتر برنامه‌های تفریحی و اجتماعی را به خانم‌ها واگذار می­‌کنند.”

اما اورانوس اونیب یکتن دیگر از خبرنگاران دلیل کم رنگ بودن حضور زنان در اجرای برنامه‌های سیاسی را عدم علاقه‌مندی بانوان خبرنگار و بی جراتی آن‌هان در اجرای برنامه‌های سیاسی می‌داند.

او می­‌گوید:”مدت یازده سال است که در رسانه‌ها فعالیت دارم اما چندان علاقه­‌ای به اجرای برنامه‌های سیاسی ندارم. اجرای برنامه‌های سیاسی نسبتا مشکل تر است و صاحبان رسانه‌ها یک سری محدویت‌های را به خانم‌ها وضع می­‌کنند. به همین دلیل زنان کمتر علاقه‌مند اجرای برنامه‌های سیاسی هستند.”

با این حال حبیب الله فراهی، مدیر مسوول رادیو و تلویزیون عصر، علت کم رنگ بودن زنان در اجرای برنامه‌های سیاسی را  محدودیت‌های خانواده‌ها و سنتی بودن جامعه عنوان می‌کند.

او می­‌گوید:” موانعی که خانواده‌ها برای زنان خبرنگار وضع می‌کنند سبب شده تا آن‌ها نتوانند در یک برنامه سیاسی حضور پیدا کنند.”

در همین حال عادله کبیری استاد دانشگاه، براین مساله تاکید دارد که زنان باید خودشان بکوشند آنچه را که می­‌خواهند بدست آورند.

خانم کبیری گفت:”خانم‌ها باید فعال باشند و با مطالعه دانش سیاسی خود را بالا ببرند. این جاست که صاحبان رسانه‌ها نمی‌توانند  تبعیض بین گرداننده‌های زن و مرد قایل شوند.” 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا