بی اعتمادی زنان نسبت به راننده‌های تاکسی در هرات

گزارشگر: مرضیه حسینی

” چندان خاطره خوبی از راننده‌های تاکسی ندارم، یک روز که دیر شده بود و باید سر صنف زود می‌رسیدم باید سوار تاکسی می‌شدم. ایستاد بودم و منتظر تاکسی بودم، هر تاکسی که عبور می‌کرد حتما برایم حرفی هم میزد در میان این همه تاکسی سوار تاکسی شدم که راننده اش هم سن پدرم بود.”

این گفته‌های زهرا سادات دختری است که از تنها سوار شدن در تاکسی هراس داشته و می‌گوید اعتماداش را نسبت به راننده‌های تاکسی از دست داده است.

او از خاطره بد اش چنین می‌گوید:” سوار تاکسی شدم، راننده‌ی تاکسی شروع کرد به پرسیدن سوال و من هم دیدم هم سن پدرم است بخاطر احترام به سوال‌هایش جواب دادم. بعد از چند دقیقه‌ایی دستش را از جلو به عقب دراز کرد و گذاشت بالای پاهایم، اصلا باور نمی‌شد و نمی‌دانستم چیکار کنم و شروع کردم به فریاد زدن.”

او همچنان ادامه داد:” با وجود فریادهایی که می‌زدم و با اصرار از او می‌خواستم که تاکسی را ایستاد کند، نمی‌کرد. خیلی ترسیده بودم تا اینکه بالاخره ایستاد کرد و از تاکسی پایین شدم.”

بنا به گفته‌های وی دیگر به هیچ راننده تاکسی حتی به افراد مسن نیز اعتماد نداشته و ترجیح می‌دهد دیر برسد ولی تنها به تاکسی بالا نشود.

به مانند زهرا دختران بسیاری هستند که به راننده‌های تاکسی اعتماد نداشته و می‌گویند دقیقه‌ها را صبر می‌کنند تا به وسیله‌ی دیگری جز تاکسی سوار شوند.

سیمین، می‌گوید:” ترسی را که از راننده‌های تاکسی دارم از راننده‌های سه چرخ ندارم. بیشتر رفت و آمدم از خانه به محیط کار و یا بازار با سه چرخه است.”

بنا به گفته‌های وی شنیدن داستان‌های بسیار متفاوت از راننده‌های تاکسی نسبت به زنان و دختران جوان سبب شده تا ذهنیت بدی از سوار شدن به تاکسی داشته باشد.

این در حالیست که شماری از راننده‌های تاکسی در این ولایت علت اصلی اذیت و آزار بانوان توسط راننده‌ها را آرایش زیاد و رفتار نادرست دختران عنوان می‌کنند.

وکیل احمد که چندین سال  درشهر هرات تاکسی رانی می‌کند، می‌گوید:” قبول دارم دختران در تاکسی هم مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند اما مقصر اصلی این ماجرا خود بانوان هستند. زمانی که یک دختر با آرایش زیاد به دانشگاه و یا محل کار می‌رود و برای رفت و برگشت سوار تاکسی می‌شود، خود به خود دید مردان راننده نسبت به این بانوان بد شده و جرات اذیت کردن را به خود می‌دهند. “

بنا به گفته‌های وی به دلیل پایین بودن سطح فرهنگ و سواد، شمار زیادی از راننده‌های تاکسی نسبت به دختران دید خوبی ندارند.

از سویی نیز شمار دیگری از این راننده‌های تاکسی با تایید این که دختران به هر نحوی مورد اذیت و آزار مردان قرار می‌گیرند، می‌گویند در بسیاری از مواقع این راننده‌ها با بلند کردن صدای شان به بیرون به دختران مزاحمت می‌کنند.

شاه رمضان یکی دیگر از این راننده‌های شهر هرات است که تنها در آمد خانواده‌اش را از راه رانندگی به دست می‌آ‌ورد، چنین می‌گوید:” نیم عمرم را راننده بودم و شغلم رانندگی است، هر روز مسافران زیادی را سوار می‌کنم که بیشترشان بانوان هستند.”

او می‌گوید:” متاسفانه بیشتر بانوان از سوی راننده‌های تاکسی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند که خودم شاهد این آزار و اذیت شان بودم.”

او با تایید این که علت اصلی آزار و اذیت خود بانوان نیستند، می‌گوید:” در گذشته بانوان به راننده‌های مسن اعتماد می‌کردند اما همین مسله هم سبب شده تا دید شان نسبت به تمام راننده‌های تاکسی یکسان شده و بی اعتماد شوند. “

هر چند نسبت به سال‌های گذشته فرهنگ سوار شدن بانوان به تاکسی بیشتر شده اما بازهم شمار زیادی از بانوان نسبت به رانننده‌های تاکسی بی اعتماد هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا