ترمیم وسایل الکترونیکی با دستان زنان

هفت تن از دختران دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی کامپیوتر ساینس، چندی پیش مرکزی را تحت نام(Best In Tech) راه‌اندازی کردند. این مرکز در سه بخش؛ سخت افزاری، نرم افزار و اجرای برنامه‌های میدانی فعالیت دارد.

مسوولان این مرکز می‌گویند، با ایجاد این مرکز خواسته‌اند که دیدگاه جنسیتی در مورد شغل‌های چون ترمیم وسایل الکترونیکی که نزد همه کاری مردانه به حساب می‌آید را تغییر دهند.

غزال نورزی، مسوول این مرکز می‌گوید، با درنظرداشت شرایط زندگی زنان در هرات، ایجاد چنین مراکز یک نیاز مبرم است.

خانم نورزی در ادامه می‌افزاید: «محیط‌های ترمیم وسایل الکترونیکی معمولا مردانه است و زنان نمی‌توانند به راحتی آنجا بروند؛ ما فضای امن و زنانه‌ای را ایجاد کردیم تا که زنان با خیال راحت بیایند و از بابت حفظ اطلاعات شخصی شان نگران نباشند.»

او همچنان می‌افزاید، آنان برای ایجاد سهولت تخفیف‌ ویژه‌ای را برای زنان در نظر گرفته‌اند.

در همین  حال برخی از زنان از ایجاد چنین مراکز استقبال کرده و آن را گامی موثری جهت ایجاد سهولت برای زنان می‌دانند.

منیژه یکی از مراجعه‌کنندگان این مرکز می‌گوید، در گذشته زمانی‌که لپ‌تاپ و یا تلفن همراه‌اش به مشکل مواجه می‌شد؛ از سپردن اطلاعاتش به ترمیم‌کاران مرد نگران بود.

او در ادامه می‌گوید، حالا با خیال راحت به محض اینکه وسایل الکترونیکی‌اش دچار مشکل شود به این مرکز می‌آورد و از سپردن اطلاعاتش به هم‌نوعانش نگران نیست.

از سویی به باور شمار دیگری از زنان می‌گویند، محیط بسته‌ی هرات نیاز دارد فعالیت زنان در حوزه‌های تکنالوژی افزایش یابد.

زهره حسینی یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان این مرکز می‌گوید، فعالیت زنان در حوزه‌‌ی تکنالوژی نشان دهنده‌ی توانایی‌های زنان است.

او در ادامه می‌گوید، زنان با حضور خود در چنین مراکز به علاوه‌ی ایجاد سهولت برای سایر زنان توانانی‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارند و سبب ایجاد انگیزه برای کار و فعالیت برای دیگر زنان می‌شوند

 این در حالیست که در چند سال پسین دختران افغانستانی، در عرصه‌های مختلف اجتماعی با سعی و تلاش توانستند به موفقیت‌های زیادی در زمینه‌ی تکنالوژی دست یابند که از آن جمله می‌توان به دست‌آورد‌های تیم دختران رباتیک اشاره کرد.

[cycloneslider id=”p543321″]

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا