نقض حقوق بشر از سوی طالبان و تاکید واشنگتن بر اعمال فشار

لیدا بارز

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است که واشنگتن، رفتار طالبان با زنان و دختران افغانستانی را «بی‌رحمانه» می‌داند و این کشور بر عمل‌کرد طالبان با گروه‌های جامعه‌ی مدنی نظارت دارد. 

وزیر خارجه‌ی امریکا روز سه‌شنبه، ۱۹ سرطان، در نشستی تحت نام «زنان، صلح و امنیت ناتو» در واشنگتن گفته است که؛ به فشار جهانی بالای طالبان ادامه می‌دهند تا این «سیاست‌های سرکوب‌گرانه ‌که به همه مردم افغانستان آسیب می‌زند، پایان یابد».

در این نشست آقای بلینکن تاکید کرده است که ایالات متحده، گروه‌های جامعه‌ی مدنی و سازندگان صلح را آموزش می‌دهند و آنان را توان‌مند ساخته تا بتوانند «نقش پیش‌رو» در ایجاد صلح، ایجاد جوامع آزاد و مذاکره برای پایان دادن به درگیری‌ها ایفا کنند. 

او از کشورهای مانند افغانستان به‌عنوان «صاحبان قدرت بی‌رحمانه در برایر حقوق زنان و دختران افغانستانی» یاد کرده و می‌گوید که حقوق آنان در این کشور سرکوب می‌‌شود. 

وزیر خارجه‌ی امریکا با اشاره به محرومیت آموزش و کار زنان افغانستانی نیز بیان کرده است که زنان و دختران در این کشور به مبارزه برای به دست آوردن حق خود و برای ساختن آینده‌ای روشن برای خود و کشورشان ادامه می‌دهند.

وی گفته است؛ هنگامی که زنان به‌طور معناداری در ایجاد و حفظ صلح مشارکت داشته باشند، احتمال پایداری در آن جامعه بیش‌تر است.

این دیپلمات امریکایی هم‌چنین تاکید کرده است که توان‌مندسازی زنان برای مشارکت کامل، معنادار و برابر، کلید موفقیت ناتو است. وی گفته است: «به‌همین دلیل است که امریکا نشست این هفته‌ی ناتو را با تمرکز بر زنان، صلح و امنیت آغاز کرده است».

بلینکن در حالی از حقوق و مبارزه‌ی زنان افغانستانی یاد می‌کند که فشارهای بین‌المللی هنوز‌ هم در برابر وضع محدودیت‌ها و محرومیت‌های دختران بر طالبان وجود دارد. 

کارشاسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اقدام‌های طالبان را مصداق «آپارتاید جنسیتی» می‌دانند.

در تازه‌ترین موارد، بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر گزارشی به کارنامه‌ای اداره‌ی امر به معروف این طالبان پرداخته و این اداره را به دلیل عمل‌کرد شان متهم به نقض کننده‌ی حقوق بشر و حقوق زنان کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا