زن نوین

سباوون بیابانی، فعال اجتماعی

زن نوین از تنهایی نمی‌ترسد و برای رسیدن به هدف‌های خود تلاش می‌کند. زندگی خود را تنها به موفقیت یا شکست در ازدواج مرتبط نمی‌داند. زن نوین پس از رابطه‌ی ناموفق، خودش را درک کرده و اجازه نمی‌دهد قربانی شود. همیشه تاکید بر حفظ استقلال خودش دارد و برای ادامه‌ی زندگی در جهان پرآشوب به خودش اتکا کند.

زن نوین، نماد قدرت و استقلال است که به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای دست‌یابی به هدف‌ها، از تنهایی نمی‌ترسد. او، نه تنها در آشپزخانه، بلکه در همه‌ی حوزه‌های زندگی اجتماعی فعالیت کرده و بر اساس توان‌مندی‌ها و آرزوهای خود انتخاب‌هایش را دنبال می‌کند. زن نوین در مسیر خود به دنبال حقوق و برابری جنسیتی است. با ایستادگی مثبت و همکاری با مردان به ساختارهای جامعه تغییر ایجاد می‌کند. در نهایت، زن نوین نماد توان‌مندی، هوش، مبارزه، استقامت و امید به آینده؛ به عنوان بنیان‌گذار تغییرهای سازنده در جامعه‌ی معاصر است.

فرصت‌ها، موفقیت‌ها، خوشی‌ها و آزادی‌های که زنان در کنج آشپزخانه و هیاهوی شست‌وشو، رفت‌وآمد و پخت‌‌وپز از دست دادند؛ هیچ مردی در آستانه‌ی تاریخ از دست نداده است. 

اکنون زنان بایست همه‌ی خشونت‌های طاقت‌فرسا از سوی، خانواده، جامعه و حتا هم‌جنس‌های خودش را در حافظه‌ی جمعی سپرده و خاطر داشته‌ باشد که چه طوفان‌های وحشت‌ناکی را پشت سر گذاشته است. برای دست‌یابی به برابری جنسیتی، آزادی، حقوق اساسی و انسانی خویش باید ایستادگی و مبارزه کرد.

آن‌چه زنان در مسیر تاریخ مبنی بر جنسیت‌شان تحمل کرده‌، غم‌ها و مسوولیت‌های سنگینی که بر دوش کشیده‌اند را نمی‌توان در چند جمله خلاصه کرد.

در مسیر تاریخ، ایستادگی و بیرون ریختن خشم تاریخی زنان در دل آشپزخانه و زیر سایه‌ی ظلم، سختی‌های زیادی داشته است. ما باید یادآوری کنیم که زنان از چه طوفان‌های وحشت‌ناکی گذشته‌ است و به فراموش کردن تصویری غیر واقعی از زنان پرداخته شود.

خانه‌داری و بچه‌داری برای زنان پیوندی بوده است؛ اما این تفکر نادرست که طبیعت زنان چنین است؛ در دل جامعه نقش بسته و با گذشت زمان به امر عادی و پذیرفتنی تبدیل شده است. تاریخ ثابت کرده که با فراهم‌بودن فرصت‌های اجتماعی، گذار و نادیده گرفتن بافت‌های سنتی زنان می‌توانند نویسنده، سیاست‌مدار، پزشک، شاعر، آوازخوان، مخترع، رییس‌جمهور و… باشند. 

برای عبور از تنگ‌نای زمانه و شکستن سنت‌های حاکم؛ زنان نوین وظیفه دارند تا وارد حوزه‌های مختلف شده و از توانایی‌های فردی‌شان در همه‌ی عرصه‌های زندگی بهره‌مند شوند.

برای این مهم، باید به مباحثی چون زن‌ودین، زن‌ودموکراسی، زن‌و آزادی و زن‌وفلسفه پرداخته شود. گمان می‌رود که این موضوع‌های ریز و اما خرده‌گیر، پوشیده را عریان کنند.

زنان به دلیل اهمیت استقلال و توانایی‌های فردی‌شان، در همه‌ی بعدهای زندگی مشارکت داشته باشند. در کرسی زن نوین بودن، به آنان این امکان فراهم می‌شود تا در تحصیلات و حرفه‌های مختلف وارد شوند و در جوامع مختلف اثرگذار باشند. این انتخاب نه تنها به زنان اجازه می‌دهد در تصمیم‌گیری‌های زندگی خود دخیل باشند؛ بلکه نقش‌آفرینی‌های متنوع‌شان به ارتقاء جامعه کمک می‌کند.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که توصیف‌های پوشالی و دل‌خوش کننده‌ی که سال‌ها زنان را در فریب نگه‌داشته است و بهشت را زیر پای زنان قرار می‌دادند؛ را فراموش کرد.

زن نوین، دیگر فدای قتل‌های مرموز، پرسوز و گداز در مدح عفت و پاکدامنی نمی‌شود. او برای فرارسیدن روزگار خوش آینده دست به دعا بالا نمی‌کند؛ بلکه با کار، تلاش و باور به توانایی‌های خویش روزگار خود را روشن می‌نویسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا