کافه‌ی «لته»؛ زنان به‌دنبال آرامش در میان محدودیت‌ها

حدیث حبیب‌یار

یک دختر بازمانده از آموزش در شهر هرات، کافه‌ی را تحت عنوان “لته”، ویژه‌ی زنان و دختران ایجاد کرده و هدف از این کار را فراهم‌ساختن فضای آرام برای رفع خسته‌گی زنان، دور ساختن آنان از هر نوع افسردگی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی عنوان کرده‌است.

مرجان عزیزی، مسؤل این کافه به خبرگزاری بانوان افغانستان گفته‌ که پس‌از این‌که از رفتن به دانشگاه منع و خانه‌نشین شده‌است، تلاش کرده تا این مکان را با هزینه‌ی یک‌صد‌‌و‌‌سی هزار افغانی ایجاد کند. “تلاش کردم مکانی را بسازم که زنان و دختران بتوانند به راحتی ارتباط برقرار کنند، قهوه بنوشند و کتاب مطالعه کنند”.

مرجان عزیزی، مسوول کافه‌ی “لته” در هرات

بانو عزیزی می‌افزاید که در این کافه، خدماتی چون نوشیدنی‌های سرد و گرم، کیک‌ و کلوچه و انواع مختلف شیریخ و بستنی ارائه می‌دهد. “در کشور‌های خارج مکان‌های جدا برای نوشیدن قهوه وجود دارد. من هم به خاطر سهولت زنان کشور خود از این کشور‌ها نمونه‌برداری کردم. اکنون زنان می‌توانند، با آرامش کامل قهوه بنوشند و مطالعه کنند”.

وی از زنان و دختران می‌خواهد که تحت هر شرایطی با افسردگی و خانه‌نشینی مبارزه کنند و برای تأمین مصارف زندگی خود به تجارت‌های کوچک رو بیاورند. “من باور دارم که زنان در هر عرصه‌‌ی که قدم بگذارند، آن را به شکوفایی می‌رسانند”.

او می‌افزاید که تاکنون حمایت هیچ نهاد کمک‌ کننده‌ی را با خود نداشته و کاملا با هزینه‌ی شخصی خود این کافه را ایجاد کرده‌است. “حمایت نهاد‌های کمک کننده از تجارت زنان باعث می‌شود تا ما بیش‌تر در جامعه‌ی خود سهولت ایجاد کنیم. متأسفانه در قسمت مالی تنها خانواده‌ام من را حمایت کرده‌اند”.

الهام عزیزی، خواهر مرجان که در قسمت پذیرایی مشتریان با خواهرش هم‌کاری دارد، بیان می‌کند که هدف آن از این هم‌کاری انگیزه دادن به زنان و دختران ناامید است. “دوست دارم در این مکان به زنان و دختران انگیزه بدهم که متوقف نشوند و از خود خلاقیت به خرج دهند”.

الهام عزیزی

او گفته‌ که خودش نیز پس‌از ایجاد این کافه به کتاب‌خوانی رو آورده‌است. “خودم شخصا هر لحظه بی‌کار می‌شوم، کتاب مطالعه می‌کنم. من در این کافه توانستم روحیه از دست‌رفته‌ی خود را باز گردانم”.

وی خطاب به زنان و دختران افغانستانی می‌گوید: “با تلاش و زحمت خود را استوار نگه‌دارید و در برابر هر نوع مشکل‌ها مبارزه کنید”.

الهام عزیزی، با ابراز خرسندی می‌گوید که حدود دو ماه از افتتاح این مکان می‌گذرد و تاکنون مورد استقبال گرم زنان و دختران هراتی قرار گرفته‌است.

شمایل احمدزی، مشتری کافه‌ی “لته” با استقبال از این مکان می‌گوید که این اولین کافه‌‌‌ی نوشیدن قهوه و مطالعه‌کردن کتاب، ویژه‌ی زنان و دختران در شهر هرات است. “بیرون شدن از خانه و طی کردن مسیر کافه به تنهایی خود روح من را زنده می‌سازد. خیلی خوشحالم که زنان هم از این پس می‌توانند در یک مکان آرام و دور از افسردگی‌های خانه، دمی تازه کنند”.

بانو احمدزی، ایجاد این کافه را گام مثبتی در وضعیت اقتصادی زنان خوانده و می‌افزاید که هزینه‌ی پایین نوشیدنی‌های این کافه باعث می‌شود که زنان با پول اندک به فضای آرام‌بخش دست‌رسی پیدا کنند. “اکنون زنان در وضعیت اقتصادی دشوار به سر می‌برند. زمانی‌که هزینه‌ی خوراکی‌ها پایین باشد، بدون شک که زنان فقیر هم می‌توانند از این مکان مستفید شوند”.

شمایل احمدزی، شهروند هرات، افغانستان

هم‌چنان نیایش راست‌گو، یکی دیگر از دخترانی که برای نوشیدن قهوه به این کافه آمده‌است، می‌گوید که ایجاد مکان‌های ویژه‌ی زنان، می‌توانند به آنان کمک کند تا به راحتی ارتباط برقرار کنند و به رقابت‌های سالم بپردازند. “در این‌جا ما می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم و درباره‌ی امور زندگی از هم مشور‌های درست بگیریم”.

او از طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر ممنوعیت‌های کاری و آموزشی زنان و دختران را از سر راه بردارد تا زنان افغانستانی نیز مانند سایر کشور‌ها بتوانند به شکوفایی برسند.

از سوی هم، مسئولان در اتاق تجارت و صنایع زنان در هرات از این کافه دیدار کردند و می‌گویند که این کافه‌ها تحت قوانین وضع شده از سوی طالبان ایجاد شده و چهار کافه‌‌ی دیگر نیز با مدیریت زنان در هرات وجود دارد.

بهناز سلجوقی، رئیس اتاق تجارت زنان در هرات به خبرگزاری بانوان افغانستان گفته‌است که ممنوعیت‌های سد راه زنان در جهت ایجاد رستورانت و کافه‌های ویژه زنان کم‌تر شده‌است.

او گفت: “خوش‌بختانه اکنون چالش‌ها کم‌تر شده و تنها چالشی که در قسمت فعالیت‌های زنان تجارت‌پیشه با آن مواجه هستیم، تخصص نداشتن آنان در بخش‌‌های مربوطه‌ی شان است”.

بانو سلجوقی در قسمت آمار زنان تجارت‌پیشه در هرات می‌گوید که اکنون نزدیک به ۷۲۰ زن و دختر در این ولایت به صورت رسمی مصروف تجارت‌های کوچک و بزرگ استند. “خوش‌بختانه می‌شود گفت که ۹۰ فیصد از زنان تجارت‌پیشه اکنون جواز ریاست شاروالی هرات را دارند”.

مسوول این کافه از استقبال  زنان و دختران قدر‌دانی کرده و بیان می‌دارد که با حمایت زنان می‌تواند به خلاقیت‌های بیش‌تری دست پیدا کند و به موفقیت برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا