وزارت خارجه‌ی امریکا: رفتار طالبان حقوق بشر را تضعیف می‌کند

لیدا بارز

پس از نشر گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان مبنی بر نقض حقوق بشر از سوی وزارت امر به‌ معروف طالبان و واکنش‌ها به آن متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا می‌گوید که این کشور به نظارت دقیق بر رفتار طالبان با مردم افغانستان، به‌ویژه برخورد آن‌ها با زنان و دختران ادامه می‌دهد.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا، روز سه‌شنبه، ۱۹ سرطان، در یک نشست خبری با اشاره به گزارش یوناما گفته است که اقدام‌های اداره‌ی امر به معروف طالبان حقوق بشری تمام افغانستانی‌ها را «تضعیف» می‌کند و روابط این گروه با جامعه‌ی بین‌المللی ارتباط کامل با رفتار آن‌ها با مردم افغانستان دارد.

او اضافه کرده است: «آنچه دیدیم این است که اجرای غیرقابل پیش‌بینی و خودسرانه‌ی قوانین به اصطلاح اخلاقی طالبان، حقوق بشر را در تمام افغانستان تضعیف می‌کند».

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که این کشور به‌طور علنی و خصوصی به نمایندگان طالبان گفته است که رابطه‌ی آن‌ها با جامعه‌ی جهانی کاملا به اقداما‌های شان بستگی دارد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه با نشر گزارشی از رفتارهای ماموران امر به معروف طالبان، گفته است که ماموران «خودسر» این اداره دست‌کم هزار و ۳۳ بار به مجازات خودسرانه اقدام کرده‌اند.

یوناما گفته است که فعالیت‌های این وزارت تأثیرات منفی بر حقوق و آزادی‌های شهروندان افغانستان و به‌ویژه تأثیر تبعیض‌آمیز و نامتناسب بر زنان داشته است.

از سوی هم سخن‌گوی طالبان با رد گزارش یوناما در مورد نقش امر به معروف در نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان اظهار نظر کرد که رفتار این نهاد «شرعی و اسلامی است».

مجاهد گفته است که یوناما بر اساس «ارزش‌های غربی» از اقدامات امر به معروف انتقاد کرده است.

رعایت حقوق بشر و حقوق زنان از جمله پیش‌های تعامل جهان با طالبان به حساب می‌آید. شماری از نهادهای حقوق بشری نیز بارها خواستار تغییر رفتار طالبان در قبال زنان شده‌اند؛ امأ محدودیت‌های وضع شده و نقض حقوق بشر از سوی این گروه هم‌چنین ادامه دارد.

لیدا بارز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا