ریچارد بنت،خواستار حمایت از زنان ورزش‌کار افغانستانی شد

حدیث حبیب‌یار

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در واکنش‌ به گفته‌های اخیر اتل مشوانی، رئیس اداره‌ی ورزش طالبان، مبنی بر این که حکومت آنان سه ورزش‌کار زن افغانستانی که در بازی‌های المپیک پاریس شرکت می‌کنند را به‌‌رسمیت نمی‌شناسد، از نهاد‌های ورزشی خارجی و داخلی خواستار حمایت از زنان ورزش‌کار این کشور شده‌است.

ریچارد بنت، روز (سه‌شنبه، ۱۹ سرطان) با نشر مطلبی در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش از عدم حمایت طالبان از ورزش‌کاران زن افغا‌نستانی که در المپیک پاریس شرکت کرده‌اند، انتقاد کرده‌است.

آقای بنت افزوده‌است که زنان و دختران افغا‌نستانی حق دارند در رقابت‌های ورزشی شرکت کنند و او بی‌صبرانه منتظر بازی زنان و مردان “با استعداد و الهام‌بخش” این کشور در بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس است.

وی در این مطلب از نهاد‌های ورزشی داخلی و خارجی خواسته‌است که از زنان ورزش‌کار افغانستانی حمایت کنند.

گفتنی‌ست که سخن‌گوی اداره‌ی ورزش طالبان روز دوشنبه، ۱۸ سرطان گفته‌است که حکومت طالبان سه ورزش‌کار زن افغانستانی که در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ نماینده‌ی این کشور خواهند بود را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

این گفته‌‌های رئیس اداره‌ی ورزش طالبان، تاکنون واکنش‌های تند خارجی و داخلی را به همراه داشته‌است. مجمع مدافعان حقوق بشر نیز روز گذشته گفته‌ بود که با وجود محدودیت‌های روزافزون طالبان، زنان ورزش‌کار افغانستانی در تبعید با افتخار نمایند‌ه‌ی کشور خود در بازی‌های المپیک هستند.

این در حالی‌ست که از زمان روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، این حکومت مشارکت زنان در ورزش و آموزش را محدود کرده‌است. سازمان ملل این محدودیت‌ها را «آپارتاید جنسیتی» نامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا