کیمیا یوسفی: از رویا‌های دزدیده شده‌ی زنان افغانستانی نمایندگی می‌کنم

آی‌نور سعیدپور

کیمیا یوسفی، ورزش‌کار افغانستانی که قرار است به نمایندگی از افغانستان همراه با پنج ورزش‌کار دیگر در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کند؛ گفته که در این بازی‌ها از «رویاها و آرزوهای دزدیده‌ شده‌ی» دختران افغانستانی نمایندگی می‌کند.

این ورزش‌کار ۲۸ ساله‌ی افغانستانی گفته وی افتخار می‌کند که بار دیگر به نمایندگی از دختران سرزمین‌اش در این بازها شرکت می‌کند. یوسفی افزوده از دختران و زنانی نمایندگی می‌کند که اکنون حتا از حقوق اولیه‌ی خود که آموزش است؛ نیز محروم می‌باشند. 

کیمیا در اعلامیه‌ای که از سوی کمیته‌ی ملی المپیک آسترالیا نشر شده در مورد وضعیت زنان و دختران در حاکمیت طالبان گفته است: «من نماینده‌ی رویاها و آرزوهای دزدیده شده این زنان هستم. کسانی‌که به عنوان انسان‌های آزاد صلاحیت تصمیم‌گیری ندارند. آنان حتا اجازه‌ی ورود به پارک را ندارند».

 در بازی‌های المپیک پاریس قرار است به نمایندگی از افغانستان شش ورزش‌کار – سه مرد و سه زن- به نمایندگی از افغانستان شرکت کنند. این گروه ورزش‌کاران تحت پرچم سیاه، سرخ و سبز و سرود جمهوری سابق رقابت می‌کند.

کیمیا یوسفی، اکنون در آسترالیا زند‌گی می‌کند. او پیش از این در المپیک ۲۰۱۶ در «ریو دی جنیرو» و «المپیک ۲۰۲۱ توکیو» نیز شرکت کرده است. 

این در حالی‌ست که پیش از این سخن‌گوی ریاست ورزش طالبان با اشاره به ورزش‌کاران مرد گفته است که تنها سه ورزش‌کار نماینده‌ی افغانستان هستند. «در حال حاضر ورزش دختران در افغانستان متوقف شده است. وقتی ورزش دختران انجام نمی‌شود چگونه می‌توانند به تیم ملی بروند؟»

طالبان با تفسیر سخت‌گیرانه‌ی از اسلام حقوق دختران و زنان را تضعیف کرده است. این گروه زنان و دختران را از ورزش منع کرده و دست‌رسی به فضاهای عمومی و هم‌چنین آموزش و کار را محدود کرده‌اند. سازمان ملل این محدودیت‌ها را «آپارتاید جنسیتی» توصیف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا