سازمان ملل: ۹۴ درصد زنان افغانستانی خارج از نیروی کار اند

آی‌نور سعیدپور

دفتر مشاوره‌ای سازمان ملل متحد، گفته است که محدودیت‌های اخیر در زمینه‌ی آموزش و فرصت‌های کاری برای زنان و دختران در افغانستان دو دهه پیشرفت حقوق جنسیتی را به عقب انداخته است. بر اساس آمار این سازمان، اکنون ۹۴ درصد زنان در افغانستان خارج از نیروی کار استند. دفتر مشاوره‌ای سازمان ملل متحد از طریق تطبیق یک پروژه در افغانستان، برای نزدیک به ۶۰ هزار زن زمینه‌ی کار را فراهم کرده است.

دفتر مشاوره‌ای سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه، ۱۹ سرطان) گزارشی را تحت عنوان «داستان‌های تاب‌آوری: سه زندگی، یک پروژه» منتشر کرده و در آن داستان سه شهروند افغانستان را بازتاب داده است.

در این گزارش آمده است که چندین دهه جنگ، شوک‌های متعدد آب‌وهوایی، اجتماعی و اقتصادی؛ زندگی شهروندان افغانستان را متاثر کرده است. این سازمان افزوده که با یک پروژه تحت رهبری جامعه، زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

دفتر مشاوره‌ای سازمان ملل متحد داستان آموزگاری را به نام ممتاز نشر کرده است. شوهر ممتاز به دلیل بیماری توانایی کار کردن را ندارد. این آموزگار تنها نان‌آور خانواده‌ی پنج نفره‌ی خود بود؛ اما پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان ممتاز و دخترانش یک شبه منبع درآمد خود را از دست دادند. 

این نهاد افزوده که برای ممتاز زمینه‌ی کار را فراهم کرده و او به‌عنوان یک کارگر کوتاه‌مدت در ساخت یک پارک سبز در کابل مصروف کار شده است. 

به گفته‌ی این نهاد، تا اوایل جون ۲۰۲۴، پروژه‌های فرعی برای نزدیک به ۶۰ زن زمینه‌ی کار را فراهم کرده است. این نهاد افزوده که زنان کم‌تر از ۱۲ درصد از کل کارگران شهری و نزدیک به ۷ درصد از کارگران روستایی را تشکیل می‌دهد. دفتر مشاوره‌ای سازمان ملل متحد تعهد کرده که برای زنان بیش‌تری زمینه‌ی کار را فراهم کند. 

در بخشی از این گزارش به محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران از جمله ممنوعیت آموزش و کار نیز اشاره شده و آمده که این سیاست‌ها چندین دهه پیش‌رفت جنسیتی در افغانستان را به عقب رانده است.

در بخشی از این گزارش به برگشت صدها هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان نیز اشاره شده و آمده که زنان و دختران بیش‌تر این روند متاثر شده است. 

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ فرمان به هدف محدود کردن زنان و دختران وضع کرده است. زنان و دختران از اساسی‌ترین حقوق شان نیز محروم اند.

هرچند کار زنان در بسیاری از بخش‌ها ممنوع شده است؛ اما این گروه کارهای خصوصی را برای زنان ممنوع نکرده است. با آن‌هم این بخش‌ها نیز از فرمان‌های عمومی که بر زنان وضع شده متاثر است. 

سازمان ملل در سه سال گذشته تلاش کرده که از این طریق برای زنان و دختران زمینه‌ی کار و آموزش‌های کوتاه‌مدت را فراهم کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا