طالبان: سه ورزش‌کار زن در المپیک را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

حدیث حبیبیار

سخن‌گوی اداره‌ی ورزش طالبان گفته‌است که حکومت طالبان سه ورزش‌کار زن افغانستانی که در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ نماینده‌ی این کشور خواهند بود را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

اتل مشوانی، سخن‌گوی اداره‌ی ورزش حکومت طالبان روز (دوشنبه، ۱۸ سرطان) به خبرگزاری فرانسه۲۴ گفته‌است که ورزش‌کاران زن افغانستانی در بازی‌های المپیک پاریس تا زمانی‌که ورزش در این کشور ممنوع باشد، نمایندگان افغانستان نیستند.

او به این خبرگزاری بیان کرده‌است: “در حال حاضر ورزش دختران در کشور متوقف شده است. زمانی‌که ورزش دختران انجام نمی‌شود، چگونه می توانند به تیم ملی بروند؟ تنها سه ورزش‌کار مرد در بازی‌های المپیک پاریس از ورزش این کشور نمایندگی خواهند کرد”.

اما خبرگزاری فرانسه۲۴ نگاشته که کمیته‌ی بین‌المللی المپیک گفته‌است که با مقام‌های طالبان در مورد این تیم مشورت نکرده و آنان به بازی‌های پاریس دعوت نشده‌اند.

در همین حال مجمع مدافعان حقوق بشر در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش می‌گوید که با وجود محدودیت‌های روزافزون طالبان، زنان ورزش‌کار افغانستانی در تبعید با افتخار نمایند‌ه‌ی کشور خود در بازی‌های المپیک هستند.

این مجمع نگاشته‌است: “زنان ورزش‌کار در پاریس   تنها مسابقه نمی‌دهند، بلکه برای حقوق خود و زنان کشور شان مبارزه می‌کنند”.

گفتنی‌ست که هر سه ورزش‌کار‌ زن افغانستانی حاضر در المپیک و دو ورزش‌کار مرد در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند. این شرکت کنندگان با پرچم حکومت پیشین افغانستان که مورد حمایت غرب است به رقابت خواهند پرداخت. تنها ورزش کار شرکت کننده‌ی مقیم افغانستان یک جودوکار است.

هم تیمی‌های این جودوکار در رشته‌های دو و میدانی و شنا حضور خواهند داشت. سه ورزش‌کار زن در این دوره در رشته‌های دو و میدانی و دوچرخه‌سواری به رقابت خواهند پرداخت.

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴، نخستین دور از بازی‌های المپیک از زمان بازگشت حکومت طالبان است. این بار، کمیته‌ی بین‌المللی المپیک با روی‌کردی متفاوت تیم افغانستان را تأیید کرد، تا اطمینان حاصل شود که ۲۰۶ کشور دارای نماینده هستند.

این در حالی‌ست که کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹، در اولین دور حکومت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زمانی که زنان نیز از ورزش منع شده بودند، افغانستان را از بازی‌ها محروم کرد؛ اما پس از برکناری طالبان، این ممنوعیت را برداشت.

از زمان روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، این حکومت مشارکت زنان در ورزش و آموزش را محدود کرده‌است. سازمان ملل این محدودیت‌ها را «آپارتاید جنسیتی» نامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا