ملاله یوسف‌زی؛ خواهان حمایت جهانی از آموزش دختران افغانستانی

حدیث حبیب‌یار

ملاله یوسف‌زی، فعال آموزش دختران از کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا خواسته است که به مسئله‌ی ممنوعیت آموزشی زنان و دختران افغانستانی، توجه‌ی جدی کرده و در دستور کار سیاست خارجی خود آن را در اولویت قرار دهد.

ملاله یوسف‌زی، روز (دوشنبه، ۱۸ سرطان) با نشر مطلبی در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش، از وضعیت زنان و دختران افغانستانی به‌ویژه دوام ممنوعیت‌های آموزشی و “رژیم آپارتاید جنسیتی” ابراز نگرانی کرده‌است.

او از نخست‌وزیر جدید بریتانیا خواسته که آموزش دختران افغانستان را در دستور کار سیاست خارجی خود در ۱۰۰ روز آینده بگنجاند.

بانو یوسف‌زی خطاب به کی‌یر استارمر گفت: “از شما می‌خواهم که توجه‌ی ویژه به دخترانی که تحت رژیم آپارتاید جنیستی طالبان از آموزش ممنوع شده‌اند، داشته باشید. دختران در همه جا روی اتحاد و رهبری شما حساب می‌کنند”.

نگرانی‌ها از دوام ممنوعیت آموزش دختران افغانستانی در حالی افزایش یافته‌است که اکنون ۱۰۲۲ روز است، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب‌ محروم هستند.

این در حالی‌ست که طالبان در سه سال حاکمیت شان بیش از 50 فرمان به هدف محدود کردن زنان و دختران صادر کرده است. مردم افغانستان، سازمان‌های حقوق بشری و جامعه‌ی جهانی بارها از طالبان خواسته‌اند که با لغو فرمان‌های موجود، زمینه‌ی آموزش و کار زنان و دختران را فراهم کرده و به قانون‌های بین‌المللی نیز احترام بگذارند.

طالبان؛ اما نه تنها که هیچ یک از این درخواست‌ها را نپذیرفته‌اند؛ بلکه این محدودیت‌ها را گسترش نیز داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا