تاکید هنرپیشه‌ی هالیوود، بر توجه‌ی جهانی به زنان افغانستانی

لیدا بارز

جنیفر لارنس، بازی‌گر هالیوود و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار همراه با ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، برای همکاری با صحرا مانی، فیلم‌ساز مشهور افغانستانی، برای روشن کردن وضعیت ناگوار زنان در افغانستان، همکاری می‌کنند.

این هنرپیشه‌ی سرشناس هالیوود، روز پنج‌شنبه، ۱۸ آپریل در مصاحبه با روزنامه‌‌ی گاردین بر لزوم توجه‌ی جهان به مقاومت زنان افغانستانی، تاکید کرد و خواستار اقدام جمعی برای پاسخ‌گویی به طالبان شد.

او گفته: «برای این‌که جهان شاهد رنج بیهوده‌ی زنان افغانستانی نباشند، باید به دولت‌های خود فشار آوریم که طالبان را پاسخ‌گو کنند.»

خانم لارنس که تهیه‌کنندگی مستند «نان و گل‌های سرخ» به کارگردانی صحرا مانی، فیلم‌ساز افغانستانی، را برعهده داشته، در مصاحبه‌ای خود افزوده است؛ افراد زیادی در زمانی که او می‌خواست از ساخت این مستند حمایت کند، به او گفتند که کار «سخت و ترس‌ناکی» را شروع می‌کند.

با این حال، به نظر او: «بی‌تفاوتی در قبال این موضوع بسیار وحشت‌ناک‌تر است، زیرا طالبان برای جهان یک سازمان تروریستی است.»

این مستند مشترک به کارگردانی صحرا مانی، با عنوان «نان و گل سرخ» به بررسی ظلم و ستم طالبان بر زنان افغانستانی،  پس از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از کشور در سال ۲۰۲۱ می‌پردازد.

صحرا مانی، هنر پیشه‌ی افغانستانی در مورد این فلم گفته است: «این فیلم داستان سه زن را روایت می‌کند؛ یکی که خود را در خانه می‌بندد تا از قوانین طالبان پیروی کند، دیگری که به‌عنوان یک دندان‌پزشک و فعال حقوق زن، به‌دلیل فعالیت‌هایش به زندان می‌رود و سومی در حالی که برای او عزاداری می‌کند به پاکستان پناه می‌برد.»

خانم لارنس، در این مورد گفته است: «زنان قوی زنان آسانی نیستند و زندگی یک زن تنها است.»

او در مورد وضعیت زنان افغانستانی و حمایت از آنان چندی پیش نیز گفته بود؛ ترس از فراموش شدن زنان افغانستان در میان بحران‌های جهانی انگیزه‌ی او برای تهیه‌ی مستند «نان و گل‌های سرخ» بوده است. «وقتی دیدم زنان و دختران افغانستانی در حال از دست دادن تمام حقوق و آزادی‌هایی هستند که برای به‌دست آوردن آنها به‌سختی تلاش کرده‌اند، نمی‌توانستم به سادگی بنشینم و تماشا کنم که این اتفاق می‌افتد.»

مستند «نان و گل‌های سرخ» روایت زندگی سه زن را پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تصویر می‌کشد.

این فیلم، که سال گذشته در بخش ویژه‌ی جشن‌واره «کن» فرانسه به‌نمایش گذاشته شد، قرار است تا از اول ماه سرطان در «اپل تی‌وی پلاس» و پرده‌ی سینماهای منتخب اکران شود.

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، در سال ۲۰۲۱، بن گروه تلاش کردند تا تصویر معتدل تری را برای جلب حمایت بین‌المللی به‌نمایش بگذارند. با این حال، در هفته‌های بعد، طالبان همان تفسیر سخت‌گیرانه‌ای را از قوانین اسلامی اعمال کردند که در دوران اول حکومت شان در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ انجام شد.

در طول کم‌تر از سه سال، اکثریت کشورهای جهان، از جمله سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی، سیاست‌های «زن‌ستیزانهی» طالبان را محکوم کرده و از این گروه خواسته‌اند که به قوانین بین‌المللی پای‌بند باشند و از حقوق اساسی زنان حمایت کنند.

با این حال، طالبان استدلال می‌کنند که سیاست‌ها و اقدام‌های آنان ریشه در قوانین «شریعت اسلامی» و «سنت‌های» افغانستان دارد و ادعا می‌کنند که حقوق بشر و برابری «مفاهیم غربی» هستند که با اصول اسلامی در «تضاد» هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا