منیژه باختری: زنان با سیاست سرکوب طالبان مواجه‌اند

آی‌نور سعیدپور

منیژه باختری، نویسنده و سفیر افغانستان در اتریش در مراسم اهدای جایزه‌ی «رابعه بلخی» گفته است که طالبان حقوق اجتماعی و سیاسی زنان را انکار کرده و از طریق سیاست‌های تفکیک جنسیتی و آپارتاید جنسیتی زنان افغانستانی را سرکوب می‌کند. 

خانم باختری ویدیوی سخن‌رانی خود، در این مراسم را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نشر کرده است. سفیر افغانستان هم‌چنان با اشاره به فعالیت‌های رابعه‌ی بلخی گفته است که تقریباً ۱۱۰۰ سال از تاریخ تلخ رابعه بلخی می‌گذرد؛ اما زنان و دختران ما هنوز هم قربانی سنت‌ها و کلیشه‌ها هستند. 

سفیر افغانستان هم‌چنان با اشاره به نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی در افغانستان گفته است که بدون داشتن شرایط حقوقی و کنوانسیون‌های بین‌المللی نمی‌توان طالبان را به عنوان حکومت‌ خودکامه مسوول قرار داد. خانم باختری هم‌چنان در این مراسم تاکید کرده است که تنها با آپارتاید جنسیتی نمی‌توان طالبان را شکست داد؛ اما این می‌تواند یکی از راه‌ها برای مبارزه با طالبان باشد.  

خانم باختری هم‌چنان به محدودیت‌های موجود بر زنان و دختران در حاکمیت طالبان نیز در این محفل اشاره کرده است. وی گفته است که اکنون دختران نه تنها که از رفتن به مکتب منع شده‌اند؛ بلکه آنان حتا حق بلند کردن صدای شان را نیز ندارند. 

طالبان علاوه بر این زنان و دختران را در بعدهای وسیع از زندگی اجتماعی محدود کرده است؛ دادخواهی‌ها و حق‌خواهی زنان را نیز با خشونت سرکوب می‌کند. 

طالبان، اعتراض زنان و دختران را در خیابان‌ها سرکوب کرده و شماری از آنان را نیز بازداشت و زندانی کرده است. منیژه باختری، نیز در این مورد گفته است که زنان حتا حق اشتراک در تجمع‌های صلح‌آمیز را ندارند.  

خانم باختری در بخشی از سخن‌رانی خود گفته است: «دختران ما نه تنها نمی‌توانند به مکتب بروند؛ بلکه حتا نمی‌توانند در جمع‌های صلح‌آمیز شرکت کنند. اگر زن یا دختری صدای خود را برای حقوق خود بلند کند، با بازداشت، شکنجه، تحقیر و حتا آزار جنسی در زندان روبه‌رو می‌شود». 

سفیر افغانستان هم‌چنان خواستار به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده است.  

گفتنی‌ست طالبان به دلیل سیاسیت‌های شان در برابر زنان و دختران متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشر استند. طالبان اما همواره این مورد را رد کرده و مدعی اند که حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است. این در حالی‌ست که دختران حتا حق آموزش را در حاکمیت این گروه ندارد.  

دومین دور اهدای تندیس “رابعه بلخی” به فعالان حقوق زن افغانستانی، در روز‌های سوم و چهارم ماه (می ۲۰۲۴) در ویانا پایتخت کشور اتریش برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا