کودک‌ همسری؛ نگرانی زن معترض از ازدواج اجباری دخترش

آی‌نور سعیدپور

مهتاب افتخاری، یکی از زنان معترض که پس از تهدیدهای طالبان از افغانستان فرار کرده و در یکی از کشورهای همسایه به‌سر می‌برد؛ می‌گوید؛ شوهرش تصمیم دارد که دختر ۱۳ ساله‌ی او را به گونه‌ی اجباری به عقد پسرمامایش درآورد.

خانم افتخاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بانوان افغانستان گفته است که خودش نیز در ۱۰ سالگی قربانی ازدواج اجباری شده و اکنون خانواده‌ی شوهرش تصمیم دارد که دختر ۱۳ ساله‌اش را نیز به جبر به پسر مامایش عقد کند.

مهتاب افتخاری می‌گوید که او به‌خاطر زایمان در کودکی سه دختر معیوب به‌دنیا آورد که هرسه تداوی نشدند و جان باختند. وی، هم‌چنان می‌افزاید که اکنون یک دختر ۱۳ ساله و یک پسر پنج ساله دارد که با خانواده‌ی پدری‌شان در هلمند زندگی می‌کنند.

این زن معترض که خود قربانی ازدواج اجباری است، می‌گوید که برای سرپرستی فرزندانش تلاش کرده؛ اما موفق نشده است. اکنون نیز در یکی از کشورهای همسایه بارها تلاش کرده که از طریق سازمان‌های بین‌المللی فرزندانش را از کشور بیرون کند؛ اما بازهم موفق نشده است.

خانم افتخاری هم‌چنان می‌افزاید که در محکمه‌ی قندهار، حوزه‌‌ی سوم و سیزدهم امنیتی تحت سلطه‌ی طالبان شکایت‌نامه درج کرد؛ اما در نتیجه به جرم اعتراض علیه خشونتی که با خودش صورت گرفته بود؛ طالبان صدای وی را نشنیده گرفته و فرزندانش را به پدرشان سپرده است.

به گفته‌ی این زن معترض، زهرا نقاش و هنرمند است و پس از این‌که از مادرش جدا شده با پدر و مادر بزرگش زندگی می‌کند.

خانم افتخاری از «نهادهای مدافع حقوق بشر و همگی تقاضا» دارد که اجازه ندهند زهرا نیز به سرنوشت مادرش دچار و قربانی ازدواج اجباری شود.

این در حالی‌ست که در نزدیک به سه سال گذشته، ازدواج‌های اجباری و زیر سن در افغانستان افزایش یافته است. پیش از این نیز بارها سازمان‌های مختلف از افزایش ازدواج‌های اجباری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا