تاکید اتحادیه‌ی اروپا، بر حضور زنان در بحث‌های مربوط به افغانستان

لیدا بارز

رافایلا آیودیس، کاردار اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان در دیدار با هیأت سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل گفته است که صدای زنان باید بخشی از هرگونه گفت‌و‌گو، تعامل و بحث‌های کلیدی در مورد افغانستان باشد. 

کاردار نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در کابل، با نشر مطلبی امروز سه‌شنبه، ۴ ثور در برگه‌ی اجتماعی اکس خود این اظهارات را بیان کرده و گفته است که او در دیدار با طارق‌علی بکهیت، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان همکاری اسلامی که با یک هیأت بلند پایه وارد کابل شده است، در مورد وضعیت حقوق بشر و حق آموزش دختران افغانستانی، بحث و گفت‌و‌گو کرده‌اند. 

خانم آیودیس، در این دیدار تاکید کرده است که حمایت اصولی از افغانستان به‌ویژه حضور زنان و حق آموزش دختران «به‌خاطر مردم کلیدی» است.

این دیدار در حالی انجام شده است که یک هیأت بلند پایه از سوی سازمان همکاری اسلامی به رهبری طارق‌علی بهیت، فرستاده‌ی ویژه‌ی این سازمان به‌شمول چندین عضو زن از سازمان، روز شنبه وارد کابل شد. 

گفتنی‌ست که موضوع آموزش دختران، تمرکز بر مسائل جنسیتی و تغییر روی‌کرد سیاسی طالبان در برابر زنان، از موضوعاتی قابل بحث در این دیدارها است. 

پیش از این نیز، ارگ تحت کنترل طالبان گزارش داده بود که این هیات بر حقوق دختران و زنان برای آموزش و کار در افغانستان، تاکید کرده است. با این حال، این بخش از بیانیه بعداً از صفحه‌ی اجتماعی آن‌ها حذف شد.

تاکید‌ها بر بازگشت دختران به آموزش و حق کار زنان در افغانستانی در حالی افزایش یافته است که زنان و دختران با گذشت سه سال متوالی از تمامی حقوق اولیه و انسانی خود از جمله حق کار، آموزش و گشت‌وگذار محروم شده‌اند. 

هم‌زمان با این، وزارت خارجه‌ی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، از نقض حقوق زنان افغانستانی توسط گروه طالبان، انتقاد کرد.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته است که طالبان، با فرمان‌های روزافزون خود زنان را در خانه محصور کرده و عملاً زنان را از عرصه‌های عمومی حذف نموده است.

در بخشی از این گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا آمده‌ است که طالبان، هیچ انعطافی در سیاست‌های خود نشان نداده و فرمان‌های این گروه در تضاد با تعهدات افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا