انتقاد هیدر بار از تعامل جهان با طالبان

آی‌نور سعیدپور

هیدر بار، معاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر از تعامل و عادی‌سازی روابط جامعه‌ی جهانی با طالبان انتقاد کرده و گفته است که دیپلمات‌های مرد با حذف زنان از بحث‌ها، در مسیر عادی‌سازی روابط با طالبان در حرکت استند.

خانم بار، پژوهشی که توسط یوناما و سازمان جهانی مهاجرت انجام شده بود را در صفحه‌ی اکس خود باز نشر کرده و از عادی‌سازی روابط با طالبان انتقاد کرد. 

هیدر بار، هم چنان از انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انتقاد کرده و نوشته که دیپلمات‌های مرد با حذف زنان از بحث‌ها مسیر تعامل با طالبان را در پیش گرفته است. 

معاون بخش‌ زنان در دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده که دیدگاه زنان افغانستانی در مورد تعامل و عادی‌سازی روابط با طالبان مشخص است و آنان به‌شدت مخالف این روند است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در (۲۷ دلو ۱۴۰۲)، پژوهشی را منتشر کرد که موضع زنان در مورد تعامل با طالبان را نشان می دهد. بر اساس این پژوهش ۶۷ درصد زنان مخالف به رسمیت‌شناسی حاکمیت طالبان در افغانستان اند. آنان بر این باوراند که به رسمیت‌شناسی طالبان بحران حقوق زنان را تشدید و خطر تقویت محدودیت‌های موجود از سوی طالبان را نیز افزایش می‌دهد.

شماری از زنان معترض نیز، از عمل‌کرد جامعه‌ی جهانی با زنان انتقاد کرده است.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته که زنان در نزدیک به سه‌ سال گذشته در سراسر افغانستان برای دست‌یابی به حقوق شان اعتراض و مبارزه کرده است.

آنان با انتقاد از جامعه‌ی جهانی نوشته است که جهان به تلاش‌های زنان افغانستانی بی‌توجه شده و از تلاش آنان چشم‌پوشی می‌کنند.

هرچند که طالبان از سوی هیچ کشوری تاکنون به گونه‌ی رسمی به‌رسمیت‌شناخته نشده است؛ اما شماری از کشورها با این گروه تعامل گسترده‌ی اقتصادی و سیاسی دارند.

رعایت حقوق حقوق بشری به‌ویژه زنان، تشکیل حکومت فراگیر، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی دیگر و مبارزه با مواد مخدر از پیش‌شرط‌های اساسی جامعه‌ی جهانی برای به رسمیت‌شناسی طالبان عنوان شده است.

طالبان در نزدیک به سه‌سال گذشته هیچ یک از این شرط‌های جامعه‌ی جهانی را نپذیرفته است. آن‌ها هم‌چنان به‌گونه‌ی گسترده متهم به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان اند.

شماری از کارشناسان، فعالان حقوق زن و زنان معترض خواستار به دادگاه کشیدن طالبان و پاسخ‌گو کردن آنان در مورد سیاست‌های شان با زنان شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا