ستیز طالبان با زنان تا ‘لغو’ حمایت‌های حقوق بشری از آنان

لیدا بارز

فاطمه گیلانی، در صحبت با انستیتوت صلح ایالات متحده‌ی امریکا، گفته است که طالبان تفسیر خود را از قوانین اسلامی بر مردم افغانستان، تحمیل کرده‌اند و این گروه، به‌طور دوام‌دار حمایت‌های حقوق بشر را به‌ویژه برای زنان و دختران لغو کرده‌اند.

رییس پیشین جمعیت هلال احمر افغانستان و عضو پیشین هیأت مذاکره کننده با طالبان در قطر، هم‌چنین گفته است که طالبان پس از به‌دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۲۱، «تفسیر خود» را از قوانین اسلامی بر مردم افغانستان تحمیل کرده‌اند. در حالی که این کشور تلاش می‌کند تا از دهه‌ها درگیری و بحران اقتصادی بهبود یابد؛ اما طالبان «‌به‌طور دوام‌دار» حمایت‌های حقوق بشر، به‌ویژه در بخش زنان و دختران را لغو کرده‌اند.

انستیتوت صلح امریکا، به نقل از خانم گیلانی نگاشته است که؛ راه‌های مختلفی وجود دارد که افغانستانی‌ها می‌توانند بر طالبان برای بازپس گیری حقوق خود و مطالبه‌ی آینده‌ی بهتر فشار بیاورند. 

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، زنان از آموزش، کار و از حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند. 

سازمان ملل متحد، با نشر گزارشی گفت که طالبان از زمان روی‌کار آمدن شان در افغانستان، بیش‌از ۵۰ فرمان برای محرومیت‌های هر چه بیش‌تر زنان و دختران صادر کرده‌اند. 

در تازه‌ترین موارد، یافته‌های پژوهش برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد (UNDP) نشان می‌دهد که نرخ کار زنان در افغانستان زیر اداره‌ی طالبان، در مقایسه با سال گذشته به «نصف» کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا