سمیرا اصغری: حقوق بشر در افغانستان، نیازمند حمایت جهانی است

لیدا بارز

عضو کمیته‌ی بین‌المللی المپیک، می‌گوید که جهان باید از زنان افغانستانی برای باز پس‌گیری حقوق شان حمایت کند. زیرا این نه ‌تنها به نفع زنان است بلکه به سلامت یک کشور نیز مهم است. 

سمیرا اصغری، فعال حقوق بشر، ورزش‌کار زن افغانستانی و عضو کمیته‌ی بین‌المللی المپیک در نشستی به رهبری بخش زنان سازمان ملل متحد (یو‌ان‌ومن) گفته است که جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل متحد و دولت‌ ایالات متحده‌ی امریکا باید از حقوق بشر، حق آموزش و ورزش ۲۱ میلیون زن و دختر افغانستانی که پس از بازگشت طالبان به قدرت محروم شده‌‌اند، حمایت کنند. 

این فعال حقوق زن افغانستانی افزوده است: «حمایت جامعه‌ی بین‌المللی تنها به نفع زنان نیست، بلکه به نفع سلامت کل کشور خواهد بود.»

وی با توجه به محدودیت‌های طالبان بر دختران در افغانستان گفت؛ زنان در این کشور از ابتدایی‌ترین حقوق شان از جمله، دست‌رسی به خدمات صحی، آموزش و ورزش محروم استند و زنان افغانستان برای پس گرفتن حقوق شان، به حمایت جامعه‌ی جهانی نیاز دارند.

پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، این گروه علاوه بر وضع محدودیت‌ها بر اشتغال و آموزش زنان و دختران، ورزش را نیز بر آنان منع کردند. اکنون هیچ دختری در تیم‌های ملی کشور بازی نمی‌کند. ورزشگاه‌های زنانه نیز به‌ دستور طالبان، بسته شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا