زنان معترض، خواستار حمایت از بدیل حکومت طالبان شدند

آی‌نور سعیدپور

گروهی از زنان معترض موسوم به “جنبش شنبه‌های ارغوانی” بار دیگر خواستار به دادگاه‌ کشانیدن رهبران طالبان شدند. آنان با اشاره به رفتار طالبان در برابر زنان، تاکید دارند که جامعه‌ی جهانی از حکومت بدیل طالبان در افغانستان حمایت کنند.

این زنان معترض با نشر اعلامیه‌ای از حرکت‌ها و جنبش‌های اعتراضی خواسته‌اند که با “ایتلاف فکری” برای دادگاه کشانیدن رهبران طالبان اقدام کنند.

آنان هم‌چنان با اشاره به زندانیان سیاسی و منیژه صدیقی، خواستار افزایش فشار عمومی برای رهایی آنان استند.

در بخش از این اعلامیه‌ آمده است که طالبان پس از حاکمیت‌شان ثابت کرده اهل گفت‌وگو با مردم افغانستان، تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر نیستند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی گفته‌است که بهترین راه وارد کردن فشار بر این گروه، “حمایت از بدیل” حکومت طالبان است.

آنان از مخالفان سیاسی طالبان، جامعه‌ی جهانی وکشورهای منطقه خواسته‌اند که “حکومت مشروع، دموکراتیک و غیر متمرکز” در افغانستان حمایت کنند. “زنان و دختران شجاع افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته کاملا ثابت کردند که هرگز تسلیم پذیر و انزوا پذیر نیستند”.

گفتنی‌ست که در نزدیک به سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، زنان در برابر فرمان‌های طالبان حرکت‌های اعتراضی مختلف داشته‌اند. آنان در ابتدا به خیابان آمده و اعتراض کردند. پس از آن‌که طالبان حرکت‌های مدنی زنان را با خشونت سرکوب کرد؛ زنان به اعتراض‌شان در مکان‌های سربسته و شبکه‌های اجتماعی رو آوردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا