به‌مناسبت روز زن، نهاد‌های بین‌المللی خواستار رعایت حقوق زنان در افغانستان شدند

لیدا بارز

هم‌زمان با روز هم‌بستگی زنان جهان یا هشت مارچ، نماینده‌گی‌های مختلف سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و نمایندگی‌ اتحادیه اروپا در افغانستان، با قدردانی از مبارزه‌های زنان این کشور برای به‌دست آوردن حقوق شان به‌ویژه در دو سال پسین، خواستار آزادی مدافعان حقوق بشر زنان شده و گفته‌اند که زنان افغانستان شجاعانه در برابر سرکوب طالبان، مبارزه می‌کنند.

آلیسون داویدیان، نماینده‌ی ویژه‌ی بخش زنان ملل متحد برای افغانستان، به‌مناسبت هشت مارچ، گفت؛ مبارزه‌ برای حقوق زنان افغانستان، مبارزه‌ی جهانی و برای حقوق زنان در همه‌جا است.

خانم داویدیان افزود: «وضعیت زنان و دختران افغانستانی باید در محور نگرانی‌ها و اقدامات بین‌المللی قرار گیرد.»

وی در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفته است که فضا برای زنان و دختران افغانستان، هم‌راه با چشم‌انداز آینده‌ی این کشور برای رهایی از جنگ، فقر و انزوا به‌سرعت نگران‌کننده‌ای در حال کوچک شدن است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز بیانیه‌ای به‌مناسبت هشت مارچ، روز جهانی زن، منتشر کرده و بار دیگر خواستار لغو محدودیت‌ها بر زنان شده است.

یوناما، تاکید کرده که در صورت رفع نشدن محدودیت‌ها بر زنان، افغانستان در معرض خطر رفتن به‌سوی فقر و انزوای عمیق‌تر قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه، به‌نقل از رزا اوتونبایوا، رئیس یوناما آمده که باید «سرمایه‌گذاری روی زنان» افغانستان مضاعف شود.

او گفته در حال حاضر در افغانستان برعکس آن در حال اجرا است که این وضعیت به‌گونه‌ی فاجعه‌آمیز و عمدا به زنان و دختران افغانستان صدمه وارد می‌کند و مانع رسیدن افغانستان به صلح و رفاه پایدار می‌شود.

خانم اوتونبایوا هم‌چنین ابراز نگرانی کرد که ترس زنان و دختران از بازداشت‌های خودسرانه‌ی اخیر طالبان به‌بهانه‌ی رعایت نکردن حجاب مورد نظر این گروه، آنان را به‌سوی انزوای بیشتر سوق دهد.

سازمان ملل هم‌چنین گفته است که محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستان، در مغایر تعهدات افغانستان در قبال قوانین بین‌المللی حقوق بشری است.

در بخشی از این بیانیه‌ی ملل متحد آمده که در سال جاری، بیشتر از ۱۲ میلیون زن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند.

سازمان ملل متحد از طالبان می‌خواهد که مدافعان حقوق بشر زنان را آزاد کند. این سازمان درخواست خود را برای احترام به تمام حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان را تکرار کرد.

از سوی هم سمیرا حمیدی، کنش‌گر سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که زنان و دختران افغانستان شجاعانه در داخل و خارج از این کشور با سرکوب طالبان مبارزه می‌کنند.

خانم حمیدی گفت است که با ترسیم زنان افغانستان به‌عنوان «قربانیان بیچاره و نیازمند محافظت» دیگران مخالف است.

سیمرا حمیدی با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود نوشت که دو نیم سال «شجاعت» زنان و دختران افغانستان باید بخشی از تاریخ جنبش زنان جهان شود.

در ادامه‌ی بیانیه‌ها و پیام‌های نهادهای بین‌المللی به‌مناسبت هشت مارچ، سازمان عفو بین‌الملل در سلسله پیام‌های جداگانه‌ای به موضوع زنان افغانستان پرداخت.

عفو بین‌الملل در برگه‌ی اکس خود نگاشته است: «در این روز جهانی زن، شاهد چالش‌های بی شماری باشید که زنان و دختران افغانستان با آن مواجه هستند، از محرومیت از آموزش تا حذف صدای آنان. هر کلمه نشان دهنده‌ی یک مبارزه است. نبردی که از زمان بازگشت طالبان به‌قدرت توسط زنان و دختران انجام شده است.»

این سازمان مدافع حقوق بشری از کاربران خواست تا هم‌بستگی خود را با زنان افغانستان که شجاعانه در برابر ظلم و بی‌عدالتی که تحت رژیم طالبان با آن روبه‌رو هستند می‌ایستند، به اشتراک بگذارند.

طالبان به طور فزاینده‌ای حقوق زنان و دختران را سلب کرده‌اند که هر بار به‌دلیل نداشتن پاسخ محسوس از سوی جامعه‌ی جهانی جسورتر شده است.

در همین حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه‌ سازمان ملل متحد (اوچا) به‌مناسبت هشت مارچ با نشر پیام کوتاهی در برگه‌ی اکس این نهاد نوشت: «در روز جهانی زن، بیایید تاب‌آوری زنان امدادگر افغانستان را جشن بگیریم. دست‌اوردهای آنان باید الهام بخش دیگران باشد. وقتی از هم حمایت می‌کنیم قوی‌تر می‌شویم.»

از سوی هم صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونسیف، نیز ضمن تبریکی روز هم‌بستگی زنان از تعهد «فداکارانه‌ای» زنان و مادران افغانستانی که برای سلامت کودکان شان مبارزه می‌کنند؛ یاد کرده است.

به‌مناسبت از هشت مارچ، پیام دیگر از اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان است. این اتحادیه در کابل نوشته است؛ هیچ محدودیتی برای آنچه زنان می‌توانند انجام دهند، وجود ندارد.

این اتحادیه گفته است که کارکنان آنان در اتحادیه اروپا به اهمیت برابری جنسیتی، برابری حقوق و برابری فرصت‌ها در سراسر افغانستان و جهان باور مستحکم دارند و برای آن کار می‌کنند.

با این حال عفو بین‌الملل، طوماری را به‌مناسبت روز جهانی زن، در هم‌بستگی و حمایت از زنان افغانستان راه‌اندازی کرده و از کاربران می‌خواهد تا در این دادخواهی همراه باشند.

هشتم مارچ، روز جهانی زن در حالی فرا رسیده که در افغانستان، در دو و نیم سال حکومت طالبان با صدور ده‌ها فرمان زنان را از بسیاری حقوق خود محروم شده‌اند.

طالبان زنان و دختران را از رفتن به دانشگاه و مکتب بالاتر از صنف شش منع کرده است. این گروه‌های هم‌چنین محدودیت‌های گسترده‌ای بر کار، گشت‌وگذار و سفر زنان وضع کرده که سطح حضور آنان را در اجتماع پایین می‌آورد.

علاوه بر این، زنان افغانستان هرازگاهی در فضاهای باز و سربسته در برابر سیاست‌های طالبان اعتراض کرده‌اند که این گروه در پاسخ به این اقدامات، تعدادی از آنان را بازداشت کرده است.

تعداد قابل ملاحظه‌ای از سازمان‌ها، کارشناسان و کنش‌گران حقوق بشری معتقدند که سیاست‌های طالبان در برابر زنان افغانستان، مصداق «آپارتاید جنسیتی» است و برای به‌رسمیت شناختن آن دادخواهی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا