ریچارد بنت خواستار لغو محدودیت‌های طالبان بر زنان شد

حدیث حبیب‌یار

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان به مناسبت روز جهانی زن، گفت است که زنان و دختران افغانستان در حاکمیت طالبان با «سطح بی‌مانندی از تبعیض نهادی و سیستماتیک» روبه‌رو هستند. او، از رژیم طالبان خواست که تا تمام مدافعان حقوق زنان را که به‌گونه‌ی «خودسرانه» بازداشت کرده است را فورا و بدون قید و شرط رها کند.

آقای بنت ۸ مارچ با نشر بیانیه‌ای در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش نوشت که یک‌بار دیگر از حقوق زنان افغانستانی حمایت می‌کند و در کنار آنان می‌ایستد. «در روز جهانی زن، من در کنار زنان و دختران افغانستان هستم که با سطح بی‌‌نظیری از تبعیض بنیادی و سیستماتیک روبه‌رو هستند.»

او در این بیانیه به مناسبت هشتم مارچ (روز جهانی زن) با استقبال از مبارزات زنان افغانستان نوشت: «من به شجاعت، خلاقیت و رهبری آنان که حقوق خود را مطالبه می‌کنند، درود می‌فرستم.»

بنت از طالبان خواست که به حقوق بشری زنان و دختران از جمله آموزش و کار آنان احترام بگذارد.

در این بیانیه‌ گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان بر مشارکت معنی‌دار و برابر زنان و دختران افغانستان در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی تاکید کرد.

ریچارد بنت در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود بازداشت مدافعان حقوق بشر را «خودسرانه» خواند و افزود: «من از طالبان می‌خواهم که فورا و بدون قید و شرط تمام کسانی را که به دلیل دفاع از حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

آقای ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان است. او به طور رسمی در 1 می 2022 وظایف خود را آغاز کرد و در چندین موقعیت در سمت های مختلف از جمله به عنوان رئیس سرویس حقوق بشر در هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در افغانستان خدمت کرده است.

گزارش‌گران ویژه بخشی از آن‌چه به عنوان چهره‌های ویژه‌ی شورای حقوق بشر شناخته می شود، هستند. گزارش‌گران ویژه بزرگ‌ترین مجموعه‌ی کارشناسان مستقل در سیستم حقوق بشر سازمان ملل متحد، نام کلی مکانیسم‌های حقیقت‌یابی و نظارت مستقل شورا است که به موقعیت‌های خاص کشور یا موضوع‌های مهم در تمام نقاط جهان می‌پردازد. کارشناسان گزارش‌گران ویژه به صورت داوطلبانه کار می‌کنند. آنان کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کارشان حقوقی دریافت نمی‌کنند. آنان مستقل از هر دولت یا سازمانی هستند و در ظرفیت فردی خود خدمت می‌کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در اسد سال ۱۴۰۰ محدودیت‌های گسترده‌ای بر زنان اعمال کرده است. در بیش از دو و نیم سال گذشته، شمار زیادی از مدافعان حقوق بشر در داخل و بیرون از افغانستان خواهان لغو این محدودیت‌ها شده‌اند. هرچند طالبان تظاهرات معترضان را همواره سرکوب کرده، اما این تظاهرات همچنان ادامه داشته است.

در تازه‌ترین مورد، روز جمعه (۱۸ حوت) گروهی از زنان جوان در تخار به خیابان آمدند و علیه طالبان شعار دادند: «حکومت زن‌ستیز، سرنگون سرنگون»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا