زندگی در تبعید و آرزوی‌های یک فعال حقوق زن

فوریه سیدزاده فعال حقوق زن که مجبور به ترک کشور شده است در گفتگو با رویترز می‌گوید “زنان افغان قهرمان هستند. زنان افغان شجاع هستند، آنها مبارزانی هستند که در چهار دهه گذشته با جنگ روبرو بوده اند اما روحیه خود را از دست نداده اند.”

او که اکنون در برلین آلمان بسر می‌برد، می‌گوید که می‌خواهد یک سازمان کمکی به ویژه برای جوانان در افغانستان ایجاد کند و با مدافعان حقوق بشر، فعالان زن و سربازان سابق در کشورش ارتباط برقرار می کند. او می خواهد فوق لیسانس خود را در رشته روابط بین الملل به پایان برساند.

سعیدزاده که به تنهایی یک پسر 13 ساله را بزرگ می کند، می گوید: «وقتی طالبان به قدرت رسیدند، تصمیم گرفتیم با طالبان بجنگیم. شعار ما “یا آزادی یا مرگ” بود.

او در نهایت مجبور شد که کشور را ترک کند و فهمید که باید مبارزه خود را برای حقوق دختران و زنان خارج از کشور ادامه دهد. او شش هفته پیش به همراه پسر، مادر، دو برادر و یکی از اعضای خانواده برادرش وارد برلین شد.

سیدزاده یکی از هزاران افغانستانی است که پس از تصرف کشور توسط طالبان در آلمان مستقر شدند.

تا قبل از سقوط کابل، فوزیه سیدزاده نمونه‌ای از یک زن آزاد در افغانستان جدید بود. او ابتدا در رشته حقوق و سپس روزنامه نگاری تحصیل کرد و سپس به عنوان روزنامه نگار و در یک سازمان حقوق بشری کار می‌کرد.

او گفت که یک روز می خواهد در پارلمان آلمان سخنرانی کند و از قانون‌گذاران سوال خواهد که چرا ما را تنها گذاشتید؟

By: Fardaws Karimi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا