گزارش سازمان ملل متحد: طالبان در حال تضعیف حقوق زنان در افغانستان اند

به گزارش سازمان صلح جهانی، از زمانی که طالبان در ماه اگست پارسال، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، مقامات سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی بارها نگرانی خود را در مورد گزارش های مربوط به محدودیت های حقوق بشر به ویژه برای زنان و دختران ابراز کرده اند. این نگرانی ها در ماه گذشته زمانی تایید شد که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش خود را در مورد وضعیت جاری حقوق بشر در سال گذشته منتشر کرد.

اگرچه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری طالبان در 17 آگست 2021 در کابل وعده داد که این گروه به حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی احترام گذاشته و یک حکومت اسلامی فراگیر تشکیل خواهد داد، این گزارش تصویری نگران کننده را برای زنان و دختران ترسیم می کند. مارکوس پوتزل، معاون نماینده ویژه سرمنشی عمومی برای افغانستان گفت: “با وجود بهبود وضعیت امنیتی از آگست پارسال، مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران، از برخورداری کامل از حقوق بشری خود محروم هستنند”.

گزارش یوناما نشان می‌دهد که طالبان حقوق زنان و دختران را برای مشارکت کامل در آموزش، محل کار، و سایر عرصه‌های زندگی عمومی به تدریج محدود کرده و از آنها سلب کرده است. گزارش همچنین نشان داد که طالبان از بازگشت دختران به مکتب متوسطه جلوگیری کردند، به این معنی که یک نسل از دختران 12 سال آموزش ابتدایی خود را کامل نخواهند کرد.

مجاهد گزارش سازمان ملل را “بی اساس و تبلیغاتی” خواند و تاکید کرد که یافته های آن “صحت ندارد”.

حق تحصیل در ماده 26 اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر شده است. آموزش دختران، به ویژه تحصیلات متوسطه، برای جوامع باثبات و صلح آمیز ضروری است. وقتی کشورها روی آموزش دختران سرمایه گذاری می کنند، نه تنها اقتصاد را تقویت می کنند و نابرابری را کاهش می دهند، بلکه به زنان و دختران فرصت می دهند تا از پتانسیل خود استفاده کنند. یونیسف دریافت که دخترانی که تحصیلات متوسطه دریافت می کنند، کمتر در سنین پایین ازدواج می کنند و احتمال دارد که زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشند. این دختران همچنین درآمد بیشتری کسب می کنند و می توانند در تصمیماتی که بیشتر آنها را تحت تأثیر قرار می دهد شرکت کنند.

در ماه می امسال، طالبان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را منحل کرد و گفت که این نهاد “ضروری نیست”. علیرغم وعده های حکومتی نرم تر از کنترل شدید این گروه در پنج سال پس از تسخیر کابل در سال 1996، طالبان چندین نهاد را که آزادی مردم افغانستان را تضمین می کنند، از جمله کمیسیون انتخابات و وزارت امور زنان را نیز منحل کردند.

نویسنده: شفیقه خواجه زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا