نگرانی خبرنگاران از وضع محدودیت‌ها بر کار رسانه‌ای در افغانستان

به دنبال وضع محدودیت‌های بیشتر از سوی طالبان بر کار خبرنگاران از جمله لغو نشست خبری فدراسیون خبرنگاران افغانستان در کابل و بازداشت دو خبرنگار تلویزیون آریانا از سوی طالبان، شماری از روزنامه‌نگاران می‌گویند که شرایط کار خبرنگاری در افغانستان روزبه روز نسبت به گذشته دشوارتر می‌شود.

خبرنگاران به این باور اند که چون جامعه‌ی جهانی به افغانستان پشت کرده، طالبان می‌خواهند با استفاده از زور و فشار صدای رسانه‌ها را خاموش سازند تا خبرها از وضعیت نابه‌سامان مردم افغانستان زیر تسلط طالبان به بیرون از کشور درز نکند.

فریده امینی، خبرنگار به این باور است که با گذشت هر روز در افغانستان، فضا برای کار رسانه‌ای محدودتر می‌شود و این نگران‌کننده است.

خانم امینی به این باور است که هیچ یک از کشورهای جهان به فکر افغانستان و این که چه بر سر آزادی بیان در افغانستان می‌آید نیست.

این خبرنگار معتقد است که طالبان می‌خواهند با وضع این محدودیت‌ها گلوی آزادی بیان را در افغانستان خفه کنند.

به باور وی، اگر وضعیت همین‌گونه ادامه یابد، دست‌آوردهای بیست‌ساله در عرصه‌ی آزادی بیان و و رسانه‌ها از بین خواهد رفت.

عاطفه غفوری، مسؤول بخش زنان کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران می‌گوید: « طالبان با وضع این محدودیت‌ها در پی ساختن بهشتی برای خود که همانا برای آنان افغانستانی بدون خبرنگار و رسانه است، استند.»

خانم غفوری می‌افزاید طالبان برای ساختن چنین افغانستانی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

او معتقد است اگر این روند هم‌چنان ادامه یابد، رسانه‌های زیادی در افغانستان بسته خواهد شد و افغانستان در فضای خلای اطلاعاتی قرار خواهد گرفت که هیچ خبری که ضد منافع طالبان باشد در بیرون از افغانستان درز نکند.

به باور خانم غفوری جامعه‌یی که خبرنگار و رسانه‌ی آزاد نداشت، جامعه‌یی مرده است.

عاطفه غفوری افزود؛ پس از 20 سال تلاش برای نهادینه ساختن دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان،  جامعه‌ی جهانی افغانستان را به یک سکوت و قهقرا برد و تنها گذاشت.

این نشان می‌دهد که آنان اهمیتی به جان انسان‌ها و حقوق بشر قایل نیستند و تا زمانی که منافع شان طلب کند، کار می‌کنند وگر نه، همه را به حال خودشان رها می‌کنند.

سمیه ولی‌زاده گزارش‌گر تحقیقی به این باور است که این محدودیت‌ها به این معناست که آنان می‌خواهند نشرات رسانه‌ها را به میل خود تغییر دهند و این محدودیت‌ها روی خودسانسوری رسانه‌ها تاثیر دارد.

به باور وی، فعالیت رسانه‌ها نظر به گذشته کاهش یافته است و با وضع این محدودیت‌ها کاهش بیشتری نیز خواهد یافت.

خانم ولی‌زاده معتقد است که این محدودیت‌ها زنگ خطری برای آزادی بیان و رسانه‌هاست.

او از مسؤولان نهادهای حامی رسانه‌ها می‌خواهد تا در وضعیت کنونی سکوت نکنند و از جنایت‌ها در برابر خبرنگاران در افغانستان پیش‌گیری شود.

به گفته‌ی این گزارش‌گر تحقیقی: «طالبان با سرکوب منتقدان خود و به ویژه خبرنگاران می‌خواهند جنایت‌های شان پوشیده بماند و از دید جامعه‌ی جهانی پنهان بماند.»

گفتنی است که از ابتدای تسلط طالبان بر افغانستان طالبان مرتضی صمدی عکاس‌خبرنگار را بازداشت و برای نزدیک به دوماه نزد خود نگهداشتند. هم‌چنان آنان دوخبرنگار روزنامه‌ی اطلاعات روز را هنگام پوشش اعتراضات زنان بازداشت و شکنجه کردند. به تازگی نیز دوخبرنگار تلویزیون آریانا را بازداشت کردند و تا کنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا