امسال از روز جهانی کودک در افغانستان تجلیل نمی‌شود

امروز (۲۰، نوامبر) روز جهانی کودک است. با آنکه قرار است از این‌روز، در بسیاری کشورها گرامی‌داشت شود، اما در افغانستان از این روز تجلیل نمی‌شود.

یونیسف با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید نزدیک به 15 میلیون کودک در افغانستان غذای کافی ندارند و یک میلیون دیگر در خطر فقر قرار دارند.

صندوق سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان می‌افزاید برای همبستگی با کودکان افغان که بار بحران بشری را تحمل می‌کنند، ام‌سال یونیسف روز جهانی کودک را در افغانستان تجلیل نمی‌کنند.

این نهاد می‌افزاید: «کودکان افغان بیشترین آسیب را در بحران کنونی در افغانستان متحمل شده اند.»

صندوق بین‌الملل برای کودکان می‌گوید بحران کنونی بشری در افغانستان، کودکان را در این کشور نیز متضرر کرده و هزاران کودک در این کشور با تهدیدهای مختلف روبرو اند.

 بر اساس گزارش یونیسف، اکنون حدود 3 میلیون کودک در افغانستان دچار سوءتغذیه هستند و یک میلیون کودک دیگر در خطر سوء‌تغذیه قرار دارند.

آلیس آکونگا، نماینده‌ی این سازمان در افغانستان، می‌گوید که در روز جهانی کودک، نمایه‌های شبکه‌های اجتماعی این نهاد برای افغانستان از آبی به سیاه تغییر خواهد کرد.

او پیش از این نیز نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت کودکان در افغانستان ابراز کرده بود.

با این حال بر اساس آخرین آماری که معینیت مبارزه با مواد مخدر کشور ارائه کرده یک میلیون کودک در افغانستان معتاد به مواد مخدر اند و از هر ۱۰ کودک در افغانستان ۷ تن آن مورد خشونت قرار می‌گیرند. ۴۸ درصد کودکان افغانستان ازدواج زیر سن و ۸۰ درصد ازدواج اجباری دارند و همچنان ۷۷ درصد کودکان مورد لت و کوب قرار می‌گیرند.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا