تجلیل از نودمین سال‌روز ایجاد انجمن ادبی هرات

از نودمین سال‌روز ایجاد انجمن ادبی هرات و بیستمین سال تاسیس کانون جوانان انجمن ادبی هرات امروز با حضور مقام‌های حکومتی و جمعی از فرهنگیان بزرگ‌داشت شد. اما مسؤولان این انجمن از کم‌‌توجهی حکومت و نبود حمایت‌کننده‌ی مالی شکایت می‌کنند.

انجمن ادبی هرات، نخستین انجمن ادبی در سطح کشور است که در سال 1309 از سوی گروهی از شیفته‌گان ادب و عرفان تاسیس شد.

مسؤولان انجمن ادبی هرات اما از کم‌کاری حکومت و اداره‌ی اطلاعات فرهنگ برای حمایت مالی این انجمن شکایت دارند.

داوود منیر، رئیس انجمن ادبی هرات می‌گوید، کم‌توجهی حکومت سبب می‌شود تا مردم نیز نسبت به فعالیت‌های این انجمن بی‌تفاوت باشند.

وی می‌افزاید: «انجمن ادبی هرات به دلیل بودجه‌ی کم، بخش نشراتی‌اش را فعال نکرده و حتی امکاناتی برای چاپ برخی از نشریه‌ها ندارد.»

در همین‌حال مسؤولان اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ بی‌مهری‌هایی که در حق این انجمن صورت گرفته است را می‌پذیرند.

آریا رووفیان، رئیس اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، قرار است در سال 1400 اداره‌ی اطلاعات و فرهنگ به اساس فرمان رئیس‌جمهوری انجمن ادبی هرات را زیر پوشش قرار دهد و مشکلات تخنیکی‌اش را کاهش دهد.

در این میان اما مسؤولان کانون انجمن ادبی هرات می‌گویند، این کانون، طی بیست سال در بخش شعر، داستان‌نویسی و ادبیات به طور مستقل فعالیت‌هایی داشته است.

اسدالله یوسفی، دبیر کانون انجمن ادبی هرات می‌گوید، مصارف این انجمن از زمان تاسیس تاکنون به دوش اعضای این انجمن بوده و حکومت در بخش حمایت از این انجمن کم‌کاری کرده است.

وی می‌افزاید: «این انجمن پیشینه‌ی تاریخی زیادی دارد و باید از سوی حکومت و نهاد‌های حمایت‌کننده مورد توجه قرار گیرد.»

از سویی هم برخی از پژوهش‌گران زبان فارسی می‌گویند، کم‌توجهی حکومت سبب می‌شود تا مردم انگیزه‌ی شان را برای استقبال از فعالیت‌های این انجمن ازدست دهند.

محمد ناصر رهیاب، پژوهش‌گر زبان فارسی می‌گوید، فرهنگیان و مردم باید دست به دست‌هم‌ دهند و برای پیشرفت ادبیات شان تلاش کنند.

انجمن ادبی هرات در حوزه‌ی شعر، داستان، نقد، نمایش‌نامه نویسی و غیره فعالیت‌اش را آغاز کرده است و به گفته‌ی مسؤولان انجمن ادبی هرات تا کنون صدها کتاب در این انجمن چاپ شده است.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا