یک عضو پیشین پارلمان، خواستار دفاع از حقوق زنان در افغانستان شد

لیدا بارز

مریم سلیمان‌خیل، عضو پیشین پارلمان افغانستان، از حمایت نماینده‌های کشورهای اروپایی از زنان افغانستانی به‌دلیل مبارزه و استقامت آنان برای دست‌یابی به حقوق شان خبر داد. 

عضو پیشین پارلمان کشور که در یک نشستی که با حضور دیپلمات‌های اروپایی در کشور سویدن برگزار شده بود؛ گفته است که وی از حقوق و رویاهای مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و کودکان آسیب‌پذیر تحت «ظلم» طالبان دفاع کرده و نیازمند حمایت‌های کشورهای اروپایی نیز است. 

خانم سلیمان‌خیل، با نشر پیامی نگاشته است: «این یک لحظه‌ی حساس برای افغانستان است. زیرا ما نه تنها برای روح ملت خود بلکه برای امنیت جهانی و کرامت انسانی می‌جنگیم. از اینکه حمایت قاطع نماینده‌های پارلمان اروپا را احساس می‌کنم، خوش‌حالم. این در حالی‌ست که برای به چالش کشیدن افراط گرایی و دفاع از دموکراسی متحد می‌شویم.»

از سوی هم، مونیکا آدام، یک دیپلمات سویدنی، در حمایت از رعایت حقوق بشر در افغانستان، نگاشته است: «ما در کنار شما زنان و کودکان افغانستان هستیم.»

صحبت‌ها از حمایت زنان افغانستانی در حالی می‌شود که چندی پیش، بخش زنان سازمان ملل متحد گفت؛ طالبان در بیش از دو سال گذشته، ۸۰ فرمان صادر کرده است که ۵۴ مورد آن مستقیماً زنان و دختران را هدف قرار داده است. عقب‌گرد در بخش حقوق زنان و دختران در افغانستان بار دیگر پس از آن آغاز شد که طالبان پس از به دست گرفتن قدرت به زنان و دختران دستور دادند که در خانه بمانند. اکنون که بیش از دو سال از حکومت آنها می‌گذرد؛ زنان از رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی منع شده‌اند. آنان از ادامه‌ی تحصیل فراتر از صنف ششم نیز منع شده‌اند. 

بخش زنان سازمان ملل متحد نوشته است: «افغانستان تنها کشور در جهان نیست که حقوق زنان در آن نادیده گرفته می‌شود؛ اما آن‌چه در افغانستان اتفاق می‌افتد زنگ خطری برای همه‌ی ماست، زیرا نشان می‌دهد که چگونه می‌توان چندین دهه پیش‌رفت در زمینه‌ی برابری جنسیتی و حقوق زنان را ظرف چند ماه از بین برد».

هم‌زمان با این شماری از فعالان حقوق زنان و زنان معترض نیز می‌گویند که آنان باوجود تهدیدها از سوی طالبان به مبارزه‌ برای دست‌یابی به حقوق و آزادی‌های شان ادامه داده است. آنان می‌افزایند که طالبان برای ایجاد وحشت و ترس، حرکت‌های مدنی و دادخواهی زنان و دختران را سرکوب می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا