رأی هفتاد کشور جهان، مبنی بر تشدید نقض حقوق بشر در افغانستان

لیدا بارز

نمایندگی همیشگی افغانستان در جینوا، با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که پس از بررسی‌های همه جانبه‌ی وضعیت حقوق بشری در افغانستان، این شورا توانسته است به مستندهای از  نقض حقوق‌بشر؛ به‌ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی را از سوی طالبان، تهیه کند. هم‌چنین گفته است که ۲۴۳ توصیه از سوی ۷۰ کشور نشان دهنده‌ی بدتر شدن اوضاع حقوق‌ بشری در افغانستان است.

‏نصیراحمد اندیشه، نماینده‌ی دایمی افغانستان در جینوا، در سخن‌رانی گفته است که هفتاد کشور دیدگاه‌های‌شان را درباره افغانستان ابراز کرده‌اند. وی اظهار داشت که با گذشت سه سال از به‌قدرت رسیدن طالبان، این گروه، بیش از ۲۰۰ فرمان صادر کرده‌اند که به‌طور سیستماتیک آزادی‌های اساسی مردم؛ به‌ویژه زنان را محدود ساخته و زنان را از زندگی عمومی نیز حذف کرده‌ است.

آقای اندیشه تاکید می‌ورزد که باید «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان به‌رسميت شناخته شود و هرگونه گفت‌وگو و تعامل با طالبان مشروط به رعایت حقوق‌بشری مردم افغانستان باشد.

این گزارش توانسته است که توجه‌‌ی بسیاری از کشورها را به نقض حقوق بشر در افغانستان، جلب کند. 

نماینده‌ی افغانستان در جینوا، هم‌چنین در سخن‌رانی‌اش اظهار داشت: «از کشورها می‌خواهیم آپارتاید جنسیتی را رسما به‌رسمیت بشناسند و از تدوین آن در پیش‌نویس کنوانسیون جنایات در برابر بشریت پشتی‌بانی کنند، زیرا این امر می‌تواند به‌عنوان ابزاری کلیدی برای پیش‌گیری و پی‌گرد قانونی عمل کند».

بیش از هفتاد کشور، در این نشست با توجه به بدتر شدن وضعیت حقوق ‌بشری در افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند و پیش‌نهاد داده‌اند تا تحقیقات بی‌طرفانه‌ و مستقلی در موارد شکنجه، بازداشت، کشتار و ناپدید شدن شهروندان افغانستان انجام دهند. 

نماینده‌ی افغانستان در جنیوا می‌گوید: «در غیاب یک سیستم حقوقی و قضایی مستقل، هیچ‌گونه تحقیقات و پی‌گرد قانونی با اعتبار و مستقل در زمینه‌ی نقض و سواستفاده حقوق بشر نمی‌تواند صورت گیرد. تنها با ایجاد یک کارشیوه تحقیقی مستقل توسط شورای حقوق بشر قابل رسیدگی است تا از تحقیقات بی‌طرفانه و پاسخ‌گویی در مورد نقض و سو استفاده حقوق بشر و نقض قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی و جنایات بین‌المللی، اطمینان حاصل شود».

نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر و درخواست‌ها برای به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در حالی است که شماری از فعالان حقوق بشر، مدافعان حقوق زن و زنان معترض با راه‌اندازی کارزاری خواستار جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی شده‌اند. 

نگرانی‌ها در حالی اوج گرفته است که هفته‌ی پیش شورای حقوق بشر ملل‌ متحد در نشستی اوضاع حقوق بشر در افغانستان به‌شدت نگران کننده خواند.

این درحالی‌ست که طالبان پس از برگشت به قدرت، زنان و دختران را از ادامه‌ی  آموزش بالاتر از صنف ششم و دانشگاه و کار منع کرده‌اند و محدودیت‌های شدیدی را بر حضور آنان در اماکن عمومی از جمله رفتن به پارک‌ها و آرایشگاه‌ها وضع کرده‌اند.

پیش از این دبیر کل ملل‌متحد نیز اوضاع حقوق بشری را در افغانستان نگران کننده خوانده است و گفته است که طالبان بیش از ۵۰ فرمان و یا دستوری صادر کرده‌اند که بر بنیاد آن آزادی‌های زنان و دختران یا سلب و یا هم محدود شده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد، عمل‌کردهای طالبان در برابر مردم افغانستان به‌‌یژه زنان را آپارتاید جنسیتی خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا