ایجاد یک مرکز نخ‌‌ریسی برای زنان در کابل از سوی سازمان ملل

لیدا بارز

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، اعلام کرده است که فعالیت نخ‌‌ریسی را در یک مرکز اجتماعی در کابل، برای شماری از زنان به هدف کمک به معاشرت و خودکفایی آنان، ایجاد کرده است.

سازمان ملل متحد در انوز پناهندگان در افغانستان، روز جمعه ۱۴ ثور، با نشر پیامی از ایجاد یک مرکز نخ‌‌ریسی خبر داده و گفته است که بسیاری از شرکت کنندگان، پناه‌جویان بازگشته یا زنان از خانواده‌های آواره افغانستانی، هستند.

این سازمان هم‌چنین نگاشته است: «زنان در این مکان از پشم خام، نخ می‌سازند. آنان با نشستن با دیگران، می‌توانند با هم‌دیگر معاشرت کنند و مهارت‌های سنتی را تمرین کنند، که این کار به زنان کمک می‌کند تا مقداری پول نیز به دست آورند».

سازمان ملل متحد، گفته است که علاوه بر این، ایجاد مرکز اجتماعی و یادگیری پشم‌ریسی، علاوه بر نحوه راه‌اندازی و روش کار شان در بازارهای محلی و ایجاد پیوند دادن تجارت شان با بازار، نیز می‌تواند برای پشتی‌بانی و مراکز فروش در بازار به زنان کمک می‌کند.

در پیام نشر شده هم‌چنین ذکر شده است که این مرکز مجهز به ۱۰ دستگاه پشم‌ریسی است، زنان می‌گویند که این یک فعالیت مراقبه و آرامش بخش است و به آنان کمک می‌کند تا ذهن شان را از برخی از مشکلات روزمره، دور کنند.

سازمان ملل متحد، در حالی بر حمایت از زنان شاغل در افغانستان تاکید می‌کند که بانک جهانی در گزارش تازه‌ی خود زیر نام «زنان، تجارت و قانون۲۰۲۴ »، افغانستان را در ته جدول رده‌بندی جهانی، در میان کشورهای قرار داده که زنان در آن کم‌ترین میزان مشارکت اقتصادی را دارد.

پس از اگوست ۲۰۲۱، طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر کار و آموزش زنان و دختران وضع کردند. سازمان ملل متحد نیز در گزارشی گفت که این گروه ۵۰ فرمان، محدودکننده را در برابر زنان و دختران صادر کرده‌اند. طی فرمان‌های طالبان، زنان در کشور بیکار شدند. آنان برای تهیه‌ی نیازهای اولیه‌ی زندگی شان و هم‌چنین حمایت از خانواده‌های‌شان به ایجاد کسب‌و‌کارهای روی آورده‌اند؛ آنان اما از نبود بازار کار و فضایی مناسب کاری نیز شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا