اشتغال‌زایی برای بیش‌ از یک‌هزار زن افغانستانی از سوی سازمان جهانی مهاجرت

حدیث حبیب‌یار

سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان (IOM Afghanistan) از ایجاد یک‌هزار و ۱۰۳ کسب‌وکار کوچک برای زنان و دختران این کشور خبر داد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، امروز دوشنبه (۲۲ آپریل) در حساب کاربری اکس‌اش نگاشته که از ماه جنوری سال روان میلادی تا کنون دو‌هزار و ۲۲۹ شغل ایجاد کرده است که از بین آنان یک‌هزار و ۱۰۳ شغل آن مربوط به زنان و دختران می‌شود.

این سازمان گفته است: “حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک برای رفع نیازهای اقتصادی افغانستان، بسیار مهم است.”

سازمان بین‌المللی مهاجرت افزوده که این کسب‌وکار‌های کوچک با حمایت وزارت امور خارجه‌ی کشور ناروی، صندوق حمایت سازمان ملل از برنامه‌های مشترک سازمان ملل در تأمین نیاز‌های اولیه انسانی در افغانستان، اداره‌ی کل مشارکت‌های بین‌المللی یا EU Commission، و آژانس ایتالیا برای همکاری با دولت‌ها، ایجاد شده است.

این سازمان اما در مورد مکان‌ یا شهر‌های که این شغل‌ها را ایجاد کرده‌، چیزی نگفته است.

گفتی‌ست که زنان و دختران پس از حاکمیت طالبان، با صدور بیش از ۵۰ فرمان خانه‌نشین شده‌اند. آنان حق کار، آموزش، تحرک و حتا انتخاب در پوشش شان را ندارند. با این حال ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل متحد و سایر موسسه‌های داخلی و بین‌المللی آنان را در روند دریافت شغل‌های مناسب متاثر کرده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، با نشر یک بررسی تازه‌ی خود از کسب‌وکارهای زنان تحت عنوان “گوش‌دادن به کارآفرینان زن در افغانستان”، گفته بود که کارهای که توسط زنان تاسیس و رهبری می‌شوند، ستون‌های حیاتی از ثبات اقتصادی و امید در میان سختی‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا