پیام عیدی: زنان در خانه زندانی اند 

آی‌نور سعیدپور

گروه از زنان معترض به مناسبت عید سعید فطر و تجلیل از این مناسبت فرهنگی – مذهبی می‌گویند که زنان و دختران از سوی طالبان در خانه‌های شان زندانی شده و حق بیرون رفتن از منزل شان را ندارند.  

جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش زنان پنجره امید»، به مناسبت عید سعید فطر با نشر اعلامیه‌‌ای در برگه‌ی اکس نوشته است که زنان و دختران از تمامی حقوق شان محروم و از جامعه نیز حذف شده است. 

این زنان معترض در اعلامیه‌ای شان نوشته است که زنان و دختران پس از حاکمیت طالبان از حضور در مکان‌های عمومی چون پارک‌ها و مکان‌های تفریحی منع شده و آنان نمی‌تواند که عید را تجلیل کنند. 

اعضای جنبش «زنان پنجره امید» از جامعه‌ی جهانی، نهادهای حقوق بشری و مردم افغانستان خواسته‌اند که زنان و دختران را در مبارزه به دست‌رسی حقوق شان همرای کند. آنان هم‌چنان خطاب به جامعه‌ی جهانی گفته است که نباید در برابر نقض حقوق زنان در افغانستان، سکوت کنند. 

زنان معترض بار دیگر تاکید کردند که تا رسیدن به حقوق شان و به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان به اعتراض‌ها و مبارزه‌ی شان ادامه می‌دهند. 

گفتنی‌ست که طالبان در کنار دیگر محدودیت‌ها که بر زنان و دختران وضع شده است؛ آنان از آزادی تحرک، حقوق سفر و گشت‌وگزار آزادانه نیز منع شده‌اند. طالبان هم‌چنان حضور زنان در مکان‌های تفریجی و پارک‌ها را نیز منع کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا