دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل با زنان کارآفرین افغانستانی  

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، (UNDP)، می‌گوید که این نهاد در بیش از دو سال گذشته از هزارارن زن کارآفرین افغانستانی حمایت کرده است.  

یو‌ان‌دی‌پی، امروز (چهار شنبه، ۲ جدی) با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس نگاشته است که کانی وگناراجا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مسوول برنامه‌ی انکشافی دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه‌ی این سازمان با زنان کارآفرین افغانستان دیدار کرده است. 

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل هم‌چنان گفته است که خانم وگناراجا در مورد چالش‌های موجود فراراه شغل‌های تحت رهبری زنان نیز با آنان بحث کرده اند. 

یوان‌دی‌پی، می‌گوید که در نتیجه‌ی همایت آنان از زنان کارآفرین افغانستانی، زنان بیش‌تری را به کار می‌گیرند و چرخه‌ای از توان‌مندسازی و فرصت را برای آنان ایجاد می‌کنند. 

پیش از این نیز این نهاد سازمان ملل از راه‌اندازی و حمایت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به رهبری زنان افغانستان اطلاع داده بود. 

گفتنی‌ست که طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان، کار زنان در تمامی بخش‌ها -جز چند بخش محدود- را ممنوع کردند. بخش بهداشت و کسب‌وکارهای شخصی از محدود بخش‌های است که زنان هنوزهم می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند.  

اما کار زنان در بخش تجارت‌های کوچک و متوسط از فرمان‌های محدود کننده‌ی این گروه متاثر شده است. نبود و یا کم‌بود سرمایه، ممنوعیت سفر بدون محرم شرعی، عدم صدور ویزا و راه‌نیافتن فرآورده‌های آنان به بازارهای جهانی از مشکل‌های عمده‌ی زنان تجارت‌پیشه گفته می‌شود. 

پیش از این، برنامه‌ی توسعه سازمان ملل از پیامدهای ممنوعیت کار زنان هشدار داده و گفته بود که ممنوعیت کار زنان از شش میلیون تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان آسیب رسانیده است. 

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل با خوش‌آمدگویی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به افغانستان گفته بود که بحث در مورد معیشت و توان‌مندسازی اقتصادی زنان جز از دستور کار خانم کانی وگناراجا، در افغانستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا