نظامیان پیشین زن خواستار نظارت از زندان‌های طالبان شدند

لیدا بارز

گزارش‌ها از گوشه و کنار افغانستان، می‌رساند که نظامیان پیشین، به‌ویژه زنان سرپرست خانواده‌ها که عضو نیروهای امنیتی و پولیس بوده‌اند، مورد خشونت، شکنجه، زندانی شدن و هدف قتل‌های مرموز استند. «کمیته‌ی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» در تازه‌ترین موارد، با نشر اعلامیه‌ای خواستار نظارت سازمان ملل متحد، کمیته‌ی صلیب سرخ و نهادهای حامی حقوق بشری از زندان‌های طالبان برای رهایی نظامیان پیشین از این زندان‌های طالبان، شده‌‌اند.

این کمیته در اعلامیه‌ای گفته است که در حال حاضر هزاران نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین در زندان‌های طالبان تحت شکنجه به‌سر می‌برند که زنان نیز شامل آنان استند. 

هم‌چنین این کمیته گفته است: «خواست ما از سازمان ملل متحد، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نهادهای حقوق بشری و جامعه‌ی جهانی این است تا نظارت بر زندان‌های گروه طالبان، به‌ویژه زندان‌های تحت کنترل اداره‌‌ی استخبارات این گروه را افزایش داده و در زمینه‌ی رهایی فوری هزاران نظامی پیشین اقدام نمایند.»

این کمیته افزوده است که با درنظرداشت ادامه‌ی تعقیب، بازداشت، شکنجه، توهین، تحقیر و قتل نظامیان حکومت پیشین و خانواده‌های‌شان توسط طالبان، نیاز است تا فشارهای بین‌الملی بر این گروه افزایش یابد.

نظامیان پیشین از کنگره‌ی امریکا نیز خواسته‌اند که بر حکومت این کشور فشار وارد نماید تا از نگهداری طالبان در قدرت دست برداشته و در زمینه‌ی توقف بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر و کشتار نظامیان پیشین به‌ویژه زنان، اقدام جدی کند.

این کمیته افزوده است که نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان در طول دودهه حضور نیروهای بین‌المللی و ایالات متحده امریکا، در صف نخست مبارزه علیه تروریسم قرار داشتند.

نظامیان پیشین گفته‌اند: «خواست ما از همکاران بین‌المللی، به‌ویژه ایالات متحده امریکا و کنگره‌ی این کشور این است تا نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین که شامل زنان نیز می‌شود، را در چنین شرایط دشوار تنها نگذاشته و در زمینه‌ی رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی‌شان سهولت‌های لازم را فراهم سازند.»

طالبان پس از روی کار آمدن، رهبر این گروه فرمان عفو عمومی را صادر کرد. امأ این گروه علی‌رغم فرمان رهبر شان به بازداشت و در برخی موارد به قتل نظامیان پیشین ادامه داده‌اند که زنان نیز شامل آنان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا