ادامه‌ی بازداشت‌های دختران به‌ اتهام “بدحجابی”

آی‌نور سعیدپور

نیروی‌های طالبان دیروز (شنبه، ۱۶جدی) در ادامه‌ی بازداشت‌های خودسرانه‌ی دختران به‌خاطر  آن‌چه که این گروه آنرا “بدحجابی” دختران عنوان کرده‌اند، شماری از دختران را از شهرک مهدیه و دوازده امام، واقع در غرب کابل بازداشت کردند.

منابع در غرب کابل به خبرگزاری بانوان افغانستان تایید می‌کند که طالبان در ادامه‌ی بازداشت‌های‌شان شماری از دختران را از دشت‌برچی کابل بازداشت کردند.

منبع که نخواست نامش فاش شود می‌گوید که طالبان شام‌گاه روز شنبه دختر ۱۲ ساله‌ی را به جرم رعایت نکردن حجاب مورد نظر این گروه از ایست‌گاه “چهارراهی حاجی نوروز”  واقع در غرب کابل بازداشت و با خودشان به مکان نامعلومی انتقال دادند.

طالبان در چندین روز گذشته، به بازداشت‌های گسترده‌ی دختران در سراسر کابل به‌ویژه در غرب دست‌زده است. 

طالبان شماری از دختران را از سطح شهر کابل با خشونت و سرکوب بازداشت و باخودشان به‌جای نامعلومی انتقال داده‌اند.

هرچند عبدالغفار سباوون سخن‌گوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته‌ بود که این دختران با ضمانت آزاد خواهد شد.

اما برخی از خانواده‌های دختران بازداشت شده، در صحبت به خبرگزاری بانوان افغانستان گفته‌اند که ۱۲ روز دختران در زندان طالبان خواهند ماند.

محمد، باشنده‌ی شهرک مهدیه نیز می‌گوید که روز گذشته طالبان پنج دختر را از این ساحه بازداشت کرده‌اند.

وی می‌افزاید که دختران بازداشت شده لباس‌های بلندی پوشیده بودند؛ اما جنگ‌جویان طالبان دختران را به دلیل “پتلون” پوشیدن بازداشت کردند.

علی، باشنده‌ی دیگر از غرب کابل نیز می‌گوید که طالبان چهار پسر را به‌خاطر ممانعت بازداشت دختران به شدت‌ لت‌وکوب کرده و سپس آنان را نیز به خودشان برده‌اند.

وی می‌افزاید زمانی‌که طالبان شماری از دخترانی را که لباس‌های بلندی پوشیده بودند بازداشت می‌کردند، با مخالفت شماری از پسران مواجه شدند. 

طالبان ابتدا بر این پسران حمله‌ور شده و آنرا لت‌وکوب کرده و سپس با خشونت بازداشت کرده‌اند.

بازداشت دختران به‌خاطر حجاب پیش‌ از این سابقه نداشته است. هرچند طالبان برخی از زنان و دختران معترض را بازداشت و زندانی کرده‌ اند.

بازداشت زنان و دختران با واکنش‌های گسترده‌ی جهانی نیز به هم‌راه بوده است.

شماری از زنان می‌گویند که طالبان به بهانه‌ی حجاب موج جدیدی از سرکوب زنان و دختران را آغاز کرده است.

صابره اکبری، بانوی معترض در پیوند به بازداشت‌های اخیر طالبان به اتهام «بدحجابی» می‌گوید که طالبان «ترفند» جدیدی راه انداخته‌اند و به «بهانه‌ای» حجاب زنان و دختران را بازداشت و سرکوب می‌کنند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در واکنش به بازداشت‌های اخیر طالبان گفته است که بازداشت دختران در کابل و طرح مساله بی‌حجابی، گزینشی بوده و بهانه‌ای برای تحقیر قومی است.

آقای محقق در شبکه‌ی «ایکس» نگاشته که ‏ربودن دختران در کابل و بی‌احترامی به آنان و طرح مسأله بی‌حجابی گزینشی بوده و بهانه‌ی‌ست برای تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص و ورق دیگری بر دوسیه قطور نقض حقوق بشری  اداره موقت امارت طالبانی افزوده می‌شود.

پیش‌تر نیز وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از رانندگان تاکسی‌های شهری خواسته بود که زنان “بی‌حجاب و بدون همراه مرد” را سوار نکنند.

حکومت طالبان قبلا نیز اعلام کرده بود که اگر زنان “حجاب اسلامی” را رعایت نکنند، اعضای مردخانواده‌ی آن‌ها مورد بازپرس و مجازات قرار خواهد گرفت.

پیش از این نیز دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما از طالبان خواست که بازداشت‌های خودسرانه‌ی خود را متوقف کنند.

در عین حال، سازمان عفو بین‌الملل و ریچاردبنت گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خواستار آزادی “بدون قیدوشرط” این دختران شده‌ است.

طالبان اما همواره هرگونه اقدام‌شان در برابر زنان را به “شریعت اسلامی” مروبط دانسته‌اند.

طالبان در روزهای اخیر ده‌ها دختر جوان را از منطقه‌ی دشت برچی در غرب کابل «به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب» بازداشت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا