عفو بین‌الملل؛ عبدالله احمدی خواستار اقدامات جدی برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان شد

لیدا بارز

در ادامه کارزار حمایتی سازمان عفو بین‌الملل «برای زنان افغانستان صحبت کنید»، سید عبدالله احمدی مدیر سازمان‌های غیردولتی و مدافع حقوق بشر خواستار اقدامات جدی برای اجرای قوانین بین المللی از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان شد.

سازمان عفوبین‌الملل امروز دو‌شنبه، ۱۳ قوس، گفته‌های احمدی، مدافع حقوق بشر را در شبکه اجتماعی اکس منتشر کرده است.

احمدی در پیامی گفته است؛ جامعه جهانی و سازمان ملل باید نقش زنان را در تمامی فرایندهای سیاسی آینده‌ای مربوط به افغانستان در نظر بگیرند تا زنان بتوانند نقش معنادار و شایسته‌ای در دادرسی سیاسی داشته باشند.

سازمان عفو بین‌الملل به مناسب «روز‌ جهانی محو خشونت علیه زنان»، یک کارزار ۱۶ روزه به حمایت از زنان افغانستان راه‌اندازی کرده است‌. 

این کارزار تا ۱۰ ماه دسامبر ادامه خواهد داشت و در آن پیام‌هایی از مدافعان حقوق‌‌بشر، فعالان، معترضان، هنرمندان، سیاست‌مداران و آموزگاران منتشر می‌شود. 

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان وضع کرده‌اند. 

این گروه دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند، دروازه دانشگاه‌ها را به‌روی دانش‌جویان دختر بستند و زنان را از کار در نهادهای دولتی و خصوصی ممنوع کردند. 

کارشناسان سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای حقوق‌‌بشری می‌گویند که رفتار طالبان با زنان «جنایت علیه بشریت» به شمار می‌رود و باید به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا