صحرا کریمی: در سرزمینی که صدای زن خفه شده است هیچ کس حق ندارد کسی را نکوهش کند

حدیث حبیب‌یار

صحرا کریمی کارگردان فیلم های سینمایی افغانستان در دومین روز از یازدهمین نشست  امنیتی هرات می گوید در سرزمینی که صدای زن خفه شده است، در سرزمینی که موسیقی را به قتل رسانده اند، در سرزمینی که هنر و هنرمندی جرم است؛ چه کسی به شما حق داده کسانی که هنر و فرهنگ را تمجید و تجلیل می کنند و گرامی می دارند را نکوهش کنید و مقام والای ساز و آواز را چنین مبتذل و نامرتبط بدانید!؟

«آیا نکند خداوندگار آن واعظانی که چون به خلوت می‌روند، آن کار دیگر می‌کنند، از درِ شوراندن حسِ حسادت، وسوسه می‌کند تا دشمنی با هنرپروری را چنین کوته‌نظرانه در محراب و منبرهای فضای مجازی جار بزنند؟!

بر اساس گزارش‌ها در این نشست  شمار زیادی از مخالفان گروه طالبان شرکت کرده‌اند، و روی موضوع‌هایی ازجمله تهدید‌ها و بحران‌های امنیتی کنونی در افغانستان، تبعیض جنسیتی و مبارزه با آن و کمک‌های بشردوستانه و تاثیرات آن بر این کشور بحث و گفتگو کردند.

صحرا کریمی در این نشست فیلمی با کارگردانی و نویسنده گی خودش که محصول سال ۱۳۹۸ه.ش است به نمایش گذاشت. که این فيلم به تهیه کنندگی کتایون شهابی نماینده سینمای افغانستان در نود و دومین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. که داستان فیلم: حوا، مریم، عایشه زندگی سه زن افغان از قشرهای مختلف جامعه افغانستان را به تصویر می‌کشد که هر یک با چالش‌ بزرگی در زندگی مواجه هستند.

این فیلم کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان و خصوصاً زنان را به چالش می‌کشد و از نگاه سینما روایت و تصویری از زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را ارائه می‌دهد.

گرداننده این فیلم (صحرا کریمی) می گوید” که جامعه بشری و از جمله مردم مصیبت‌زده افغانستان بیش از هروقت دیگری نیازمند لحظاتی برای شادی و امیدواری وقوت گرفتن برای تداوم مقاومت هستند.”

گردانندگان این نشست می‌گویند از نمایندگان طالبان نه به‌عنوان یک حکومت، بلکه به عنوان یک جریان سیاسی برای حضور در این نشست دعوت کردند، اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

نشست امنیتی هرات از سال ۲۰۱۲ به بعد به صورت سالانه برگزار می‌شود و در دو سال گذشته میزبانی آن با تاجیکستان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا