کمپاین ملی آموزش دختران: محرومیت دختران از آموزش به خیر امت اسلامی نیست

شماری از فعالان مدنی افغانستانی، سیاستمداران و فعالان آموزش و معارف با راه اندازی کارزاری را تحت نام “کمپاین ملی آموزش دختران” راه اندازی کرده و از مقام های طالبان خواسته اند جلوی تحصیل دختران را نگیرند.

در اعلامیه‌ی این کارزار آمده است که ممنوعیت های تحصیلی دختران و زنان بیشتر از این قابل قبول نیست و طالبان باید به خواسته های مردم تن دهند.

در اعلامیه آمده که مکاتب دخترانه در نزدیک به دو سال است که با وجود درخواست های مکرر مردم، علمای دین، رهبران قبایل، جامعه مدنی و جامعه جهانی، طالبان نه تنها دروازه های مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را باز نکردند، بلکه دروازه های دانشگاه‌ها را نیز  به روی دختران و زنان بسته شدند.

در اعلامیه این کمپاین آمده است که مقام‌های طالبان همواره وعده‌ی بازگشایی مکتب ها را داده اند اما تا هنوز نشانه‌ای بر بازگشایی مکتب‌ها به چشم نمی‌خورد.

اعلامیه همچنان افزوده که مردم باید همچون حق پسران شان برای تحصیل، حق دختران شان را نیز تقاضا کنند و به مطالبات مسالمت آمیز و مشروع خود از جامعه جهانی و حکومت ادامه دهند.

سازمان دهندگان این کارزار از جامعه جهانی، سازمان کشور های اسلامی و علمای دینی جهان اسلام نیز خواسته‌ اند تا هر چه زودتر حکومت افغانستان را متقاعد سازند که از تصمیم شان عقب نشینی کنند.

در آخر این اعلامیه آمده است که محرومیت دختران از آموزش به خیر امت اسلامی نیست و تصویر نامناسب از اسلام در سطح جهان را به نمایش می‌گذارد.

این کارزار درحالی راه اندازی شده است که ۶۵۰ روز از بسته شدن مکتب‌ها می‌گذرد، طالبان ۱۹۲ روز پیش دروازه های دانشگاه را نیز بر روی دختران بستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا