آغاز سال جدید با شروع مکتب‌های پسرانه


حکومت طالبان روز دوشنبه (۲۹ حوت) با نشر مکتوبی از آغاز سال جدید تعلیمی در سال ۱۴۰۲ برای پسران خبر داده اما از آغاز مکتب‌های دخترانه اطلاعی نداده است.

در مکتوبی که از سوی وزارت معارف حکومت طالبان به ریاست‌های معارف در ولایت‌ها فرستاده شده آمده است که اول حمل ۱۴۰۲، آغاز سال تعلیمی مکتب‌های پسرانه است.

امروز چهار‌شنبه (۲حمل، ۱۴۰۲) درس‌های مکتب‌های پسرانه آغاز اما پس از گذشت بیشتر از ۵۴۰ روز از شروع مکتب‌های دخترانه تاکنون خبری نیست.

درهمین حال صندوق حمایت از اطفال (یونسیف) روز گذشته در بیانیه‌ تازه خود از طالبان خواست تا به ممنوعیت آموزش دختران فورن خاتمه بدهد.

یونسیف با تاکید به بازگشایی فوری مکتب‌های دخترانه گفته است که بیشتر از سه سال می‌شود به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و ممنوعیت از سوی طالبان دختران به مکتب نرفته اند و این «محرومیت ناروا» صدمه‌ی جدی به روان دختران دانش‌آموز وارد کرده است.

یوناما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از سیاست طالبان در مقابل زنان و دختران افغانستان انتقاد کرده و گفته است که طالبان سیاست‌های تبعیض آمیز را کنار بگذارند.

به گفته‌ی یوناما با شروع سال آموزشی جدید بیشتر از یک ملیون دختر از حضور در صنف های درسی منع شده اند.

این درحالی‌ست که حکومت طالبان ۳۳ روز پس از به قدرت رسیدن در اعلامیه‌ای رفتن دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع اعلام کرد.
مقام‌های این گروه همواره این تصمیم را موقتی خوانده اما با گذشت ۱۸ ماه از مسدود شدن مکتب‌ها خبری از بازگشایی آن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا