معترضان زن برای رهایی فعالان زن از بند طالبان کارزاری راه‌اندازی کردند

گروهی از فعالان حقوق زن و کنشگران مدنی، با راه‌اندازی کارزاری در شبکه‌های اجتماعی خواهان رهایی تمنا زریاب پریانی‌ و پروانه ابراهیم‌خیل ازبند طالبان شدند.

این زنان با نشر پیام‌های ویدیو‌یی از طالبان می‌خواهند تا جلو اعتراض زنان را نگیرند و زنان معترض را از بند رها کنند.

چهارشنبه شب هفته گذشته (۲۹، جدی) ساعت ۲۰:۰۰ مردان مسلح وارد آپارتمانی در محله پروان ۲ شدند که تمنا پریانی آنجا زندگی می‌کرد. او در خانه با خواهرانش تنها بود که مردانی شروع به کوبیدن در کردند.

خانم پریانی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، درخواست کمک می‌کرد، می‌گفت: «لطفا کمک کنید، طالبان به خانه‌ام آمده‌اند، خواهرانم در خانه هستند.»

او جیغ می‌زد: «نمی‌خواهیم این وقت بیایید.» او التماس کرد: «فردا برگردید، فردا می‌توانیم حرف بزنیم.»

او قبل از پایان ویدیو گفت: «شما نمی‌توانید این دختران را در این وقت شب ببینید. کمک، طالبان به خانه‌ام آمده اند.»

تمنا پریانی و‌ پروانه ابراهیم‌خیل حالا چند روز است که ناپدید شده‌اند.

ناپدید شدن این فعالان زن موجی از انتقاد‌ها و واکنش‌ها را در شبکه‌های در برابر طالبان به همراه داشته است. 

هیدربار مسئول بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید، تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل باید هر چه زودتر رها شوند.

او در حساب توییترش نوشته که این دو دختر افغان از روز چهارشنبه به این‌سو، ناپدید اند.

خانم بار در ادامه نوشت که هر چند، طالبان رد می‌کنند که این دختران را آنان گرفتار کرده اند، اما برای تثبیت محل آنها هم کدام برنامه‌ای ندارند.

در پی بازداشت شماری از فعالان حقوق زنان به دست طالبان، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) درباره ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرد. یوناما بیان کرد این دو فعال زن از خانه‌های‌شان ربوده شده‌اند.

این دفتر از طالبان خواست تا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری این زنان ارایه کنند.

در همین حال هدا خموش از اشتراک‌کنندگان نشست اسلو که به نمایندگی از معترضان زن به این نشست رفته است در روز نخست نشست از نمایندگان طالبان در این نشست خواست تا فعالان زن را از بند رها کنند.

خموش پیش از آغاز رسمی جلسه، با حضورداشت وزیر خارجه ناروی، نماینده امریکا، نماینده اتحادیه اروپا و دیگر اشتراک‌کننده‌گان، از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست طالبان، خواسته است که به کابل زنگ بزند و از طالبان در پایتخت کشور بخواهد تا پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا پریانی و خواهرانش را آزاد کنند. گفته می‌شود که متقی به کابل زنگ زده و سپس به جلسه گفته است که در میان صفوف طالبان افراد ناباب حضور دارند که کمیسیون تصفیه در حال اخراج آن‌ها است. او گفته است که دختران معترض از سوی چنین افراد بازداشت شده‌اند، اما تلاش می‌کنند آن‌ها را پیدا و آزاد کنند.

پیش از این اما وزارت داخله حکومت سرپرست طالبان پس از ادعای بازداشت دختران معترض در کابل، گفته بود که طالبان آن‌ها را بازداشت نکرده‌ و آن‌ها برای ساختن کیس، صحنه‌سازی کرده‌اند.

پنج ماه پیش وقتی طالبان کنترول افغانستان را به دست گرفتند، زنان در چارچوب گروه‌های مختلف، جنبش‌های اعتراضی تشکیل دادند و در برابر طالبان اعتراض‌ کردند. 

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا