به تو سلام می کنم، تا خانه عروجم با دعای تو بنا شود مادر

امروز ( 24 جوزا) روز مادر است. تا همین سال پار، از این روز با برپایی محفل‌های گوناگون در گوشه و کنار افغانستان گرامی‌داشت می‌شد. اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از تجلیل این روز نیست.
وقتي از مردم عادي در مورد تجلیل این روز بپرسيم، تمايلي به ابراز نظر در این مورد ندارند و شمار زیادی هنوز در مورد این روز آگاهی ندارند.
با وجود این‌که 24 جوزا روز جهانی مادر نیست، اما از ده‌ها سال به این‌سو در افغانستان از این روز به عنوان روز مادر گرامی‌داشت شده است. با وجود این هنوز هم هستند مادرانی که در این روز هدیه‌ای دریافت نمی‌کنند و هم‌چنان هستند فرزندانی‌که هدیه‌ای نمی‌دهند.
بی‌بی‌ حور مادر پنج فرزند است، می‌گوید در مورد روز مادر آگاهی ندارد و تاکنون هیچ یک از فرزندانش برایش در این روز هدیه‌ای نداده‌اند.
می‌گوید، دوست دارد حالا که در مورد این روز آگاهی حاصل کرده فرزندانش این روز را برایش تجلیل کنند.
وقتي از مردم عادي در مورد روز مادر بپرسيم، می‌گویند، فرهنگ تجلیل از مناسبت‌های مختلف چون روز مادر هنوز در افغانستان جا نیفتاده است، به همین دلیل آنان اطلاعی ندارند.
فرید احمد، یکی از شهروندان هرات می‌گوید، هیچ‌گاهی در خانه شان از روز مادر تجلیل نکرده اند. به باور وی هنوز راه درازی در پیش است تا او و سایر جوانان به اهمیت تجلیل از مناسبت‌ها پی ببرند.
اما در این میان هستند افرادی که می‌خواهند غافل‌گيرانه لبخند را بر لبان مادرشان بنشانند و از زحمات مادرشان سپاس‌گزاری کنند.
شکرانه برای اینکه مادرش را غافلگیر کند، با خواهرانش برنامه‌ریزی کرده است.
می‌گوید: “همه ساله مادر مان را به گونه های مختلف غافلگیر می‌کنیم و برایش هدیه می‌دهیم.”
شمار کسانی‌که برای غافلگیر کردن مادر شان برنامه‌ای دارند معدود اند، اما تجلیل و تبریکی دادن در این روز، بیشتر از فضای واقعی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شود.
از مرور صفحات شبکه‌های اجتماعی چنین پیداست که خبری از اشتراک‌گذاری تجلیل از روز مادر نیست و اکثر کاربران با اشتراک گذاری متنی در این خصوص این روز را تبریک گفته اند.
صحبت و تجلیل از روز مادر در حالی به‌میان می‌آید که هنوز هم زنان در افغانستان وضعیت خوبی ندارند و براساس گفته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان، خشونت علیه زنان در سال جاری افزایش یافته است.

ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا