شایعاتی مبنی برعدم مصرف از تابلیت‌های آهن در مکاتب هرات

 فولیک اسید (Folic Acid) یکی از “انواع ویتامین‌های” گروه B است و برای رشد سلول‌ها و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن لازم است.

از این تابلیت‌ها که به منظور ازدیاد خون استفاده می‌شود مدتی است که در سراسر مکاتب دخترانۀ کشور توزیع می‌شود اما اخیراً برخی شایعاتی در صفحات اجتماعی، مبنی بر ضرر‌های تابلیت‌های فولیک اسید (تابلیت‌های آهن) رد و بدل می‌شود  که بیشتر خانواده‌ها دختران شان را از خوردن آن منع می‌کنند.

شیلا، دانش آموز صنف پنج مکتب است او می‌گوید از طرف پدرش اجازه ندارد تابلیت‌های که در مکتب برای شان داده می‌شود استفاده کند.

“وقتی به مکتب به مه گولی دادن آمدم به خونه به باباخو گفتم بابا مه گفتن دگه نخوری که اونا به دخترا ضرر داره “.

در همین غلام نبی پدر شیلا، دلیل ممانعت دخترش را ازخوردن تابلیت‌های فولیک اسید مطالبی‌ را که مبنی بر ضرر این تابلیت‌ها در صفحه اجتماعی فیسبوک دیده عنوان می‌کند.

او می‌گوید: “مه به فیسبوک پستی دیدم که نوشته بود که هر دختری که این قرص‌ها را بخورد عقیم میشه “.

 در کنار این افسانه نیز از سوی مادرش همواره منع می‌شود که از این تابلیت‌ها را استفاده نکند.

“مادرمه  گفت هر چی که به تو در مکتب دادن نخوری خصوصا قرص چون او قرص‌ها اصلی به شما نمیدن و قتی بخوری در آینده بچه نمی‌یاری “.

اما برخی از دختران این شایعات را رد می‌کنند و می‌گویند مدتی است که از این تابلیت‌ها استفاده می‌کنند و تاثیراتی مثبتی را به وجود شان احساس می‌کنند.

ثریا نظری، دانش آموز صنف دوازدهم، می‌گوید از صنف هفتم از این تابلیت‌ها  استفاده کرده و کدام مشکلی را برایش ایجاد نکرده و خیلی از مشکلات صحی که داشته اکنون ندارد.

“پیش از این‌که ازاین قرص‌ها بخورم سرگیجه و دل درد می‌شدم اما از وقتی از این قرص‌ها را می‌خورم دگه نه سرگیجه دارم و نه دل درد می‌شم “.

در هیمن مسوولان در ریاست معارف هرات تمام شایعات مبنی بر ضرر‌های تابلیت‌های فولیک اسید را رد می‌کنند.

عبدالرزاق احمدی، رییس معارف هرات، در این رابطه می‌گوید: “خانواده‌ها باید متوجه باشند و به این شایعات  را باور نکنند و اگر خانواده‌ها به این تابلیت‌ها مشکوک استند برای اطمینان  ببرند به داکتر نشان بدهند “.

با این  حال  پزشکان مصرف تابلیت‌های فولیک اسید را برای دختران خیلی مفید و حیاتی عنوان می‌کنند.

هما نیک سیر، متخصص زنان و زایمان، در این ارتباط می‌گوید: “خستگی‌های ناشی از درس، عادت ماهوار و  رژیم‌های غذایی نادرست  سبب کسالت و کم خونی می‌شود  خوب است که دختران برای رفع کمبود آهن و کم خونی از تابلیت‌های آهن به صورت متواتر استفاده کنند “.

 این در حالی است  که برنامه توزیع تابلیت‌های فولیک اسید به منظور جلوگیری از کم خونی، برای متعلمان  دختر از صنف پنج تا دوازده  در مکاتب سراسر افغانستان همه ساله توزیع می‌گردد.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یکی از مشکلات حاکم بر جامعه ما فقر فرهنگی است که باعث می شود افراد هرشایعه ای را که می شنوند به زودی باور نموده و آنرا در کم ترین فرصت ممکن انتشار دهند.چه خوب است در مورد هر چیزی که می شنویم تحقیق کنیم.حالا که عصر اینترنت و تکنالوژی است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا