خطرات استفاده از داروهای ازدیاد شیر برای مادران

عدم آگاهی از خطرات استفاده از دارو‌های ازدیاد شیر، هنگام شیردهی سبب شده تا شمار زیادی از مادرانی که بصورت خودسر از این دارو‌ها استفاده می‌کنند با مشکل مواجه شوند.

این زنان می‌گویند به توصیه‌ی دوستان و همسایه‌ها برای زیاد شدن شیر دارو استفاده کردند که مشکلات زیادی را برای شان به بار آورده است.

نجیبه نوری مدت دوسال از دارو‌های ازیاد شیر بدون مشوره با پزشک استفاده کرده است و این دارو‌ها برایش مشکلات نا میزانی فشار و سر درد را به وجود آورده است.

خانم نوری می‌گوید: “زمانی‌که طفلم تولد شد شیر من کم بود و شوهرم  به مشوره دوستان برایم قطره و قرص آورد که شیرم زیاد شود و من متواتر از آن استفاده می‌کردم “.

مدت شیردهی طفل نجیبه تمام شده است  اما اکنون او با مشکلات فراوان از قبیل فشار پایین، سردرد مداوم و استخوان درد شدید مواجه است.

در همین حال فروزان که  طفل شش ماهه دارد  از دارو‌های گیاهی برای زیاد شدن  شیر و تسکین درد‌هایش استفاده می‌کند و دچار مشکلاتی چون سرگیجه و ایجاد لکه در صورتش شده است.

او می‌گوید: “من خیلی کم به داکتر مراجعه می‌کنم و هر زمان که کدام دردی داشته باشم یا از دارو‌های گیاهی استفاده می‌کنم یا از دارو خانه دارو میگیرم “.

با این حال فایقه انوری که چهار طفل دارد در دوران شیر‌دهی هر چهار طفلش، از تابلیت‌های ضد حاملگی و تابلیت‌های ازیادشیر استفاده کرده است. او که اکنون مبتلا به سرطان سینه است پزشک علت این مریضی‌اش را استفاده متواتر از تابلیت‌های ازیاد شیر عنوان کرده است.

وی می‌گوید: “زمانی‌که هر طفلم تولد می‌شد ده روز اول شیر داشتم  بعد از آن شیرم کم می‌شد و طفلم سیر نمی‌شد به همین دلیل مجبور بودم تابلیت‌های ازیاد شیر بخورم “.

این در حالی است که سعیده سعید متخصص نسایی ولادی برای ازیاد شیر مادران  در حین شیردهی استفاده از غذاها و پروتین‌ها را مناسب می‌دا‌ند.

خانم سعید می‌گوید: “مادران باید سعی کنند در دوران شیردهی از دارو کمتر استفاده کنند چرا که مصرف هرگونه دارو می‌تواند تاثیرات مستقیم روی  مادر و طفل داشته باشد “.

وی می‌افزاید: تا اکنون ثابت نشده است که دارو‌های ازیاد شیر تاثیر بر زیاد شدن شیر داشته است فقط از نگاه روانی تاثیر دارد و مادر از نگاه روانی متقاعد می‌شود که این دارو را مصرف کنم شیرم زیاد می‌شود و این حالت می‌تواند تاثیر مستقیم روی زیاد شدن شیر مادر داشته باشد.

این در حالیست که به باور برخی از پزشکان هر دارویي كه مادر شيرده مصرف مي‌كند جزيي از آن (حدود يك درصد) وارد شير مي‌شود. مقدار دارویي كه از طريق شير‌مادر به شيرخوار مي رسد تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند وهرچه به دوران نوزادي نزديك‌تر باشد تأثيردارویی دريافت شده بيشتر است علاوه بر این اختلا‌لا‌ت کلیه و کبد سبب تجمع بيشتر دارو در بدن شيرخوار مي‌شود.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا