مدینه محبوبی در نشست دوحه خواستار تعامل جهان با طالبان شد 

لیدا بارز

مدینه محبوبی، یک تن از شرکت‌کننده‌های نشست حاشیه‌‌ای دوحه تحت نام فعال مدنی، از جامعه‌ی جهانی خواسته است تا با طالبان تعامل کند. 

خانم محبوبی که به‌عنوان فعال مدنی و فعال حقوق زن در نشست حاشیه‌‌ای دوحه از سوی سازمان ملل متحد شرکت کرده است؛ با نشر متن سخنرانی اش روز چهارشنبه، ۱۳ سرطان، در برگه‌ی اکس نگاشته است که برای تعامل با طالبان «یک مسیر راه‌بردی» نیاز است. 

به گفته‌ی او جامعه‌ی جهانی باید راه‌برد و منابع خود را با این تلاش‌های تعامل هماهنگ کند.

این شرکت‌کننده‌ی زن در نشست حاشیه‌ای دوحه افزوده است؛ بحث دولت فراگیر از «برنامه‌های بازیگران خارج از افغانستان» است و در بحث دولت فراگیر، مسئله‌ی حقوق بشر و زنان هم‌چون تغذیه‌کننده‌‌ی سیاسی گروه‌های خاص کار گرفته می‌شود».

او در بخشی از سخنرانی اش گفته است که بحث آموزش دختران از کنار برنامه‌ی سیاسی دولت‌ فراگیر جدا شود.

‏سومین نشست دوحه، در مورد وضعیت افغانستان با میزبانی سازمان ملل متحد و اشتراک نمایندگان ۲۵ کشور جهان با حضور طالبان در پایان ماه جون و آغاز نخستین روز ماه جولای در دوحه برای دو روز برگزار شد. 

حذف زنان و جامعه‌ی مدنی از لیست شرکت‌کننده‌ها در این نشست با واکنش‌های تند جهانی به‌همراه بود. 

‏شماری از کشورها و نهادهای حقوق بشری و جنبش‌های اعتراضی این نشست را تحریم کرده‌اند. 

‏در تازه ترین مورد ۷۰۰ فعال حقوق‌ زن با نشر بیانیه‌ای از سوی «نهاد هماهنگی زنان افغانستان» شرکت کنندگان «نشست ملل متحد با جامعه‌ی مدنی افغانستان» در دوحه را «نمایندگان جامعه‌ی مدنی همکار با طالبان» خوانده‌اند.

‏از سوی هم، دست‌کم سه تن از چهره‌های سرشناس زنان و فعالان حقوق بشر، از جمله حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده حکومت پیشین، نبیله مصلح، معین وزارت امور زنان در حکومت پیشین و زبیده اکبری، فعال حقوق زن از سوی سازمان ملل در نشست دوحه دعوت شده بودند، اما این زنان از اشتراک در آن خودداری کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا