سازمان ملل در چند ولایت افغانستان برای قابله‌ها دوره‌های آموزشی برگزار کرد

آی‌نور سعیدپور

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، برنامه‌ی آموزشی تخصصی را برای قابله‌ها در چندین ولایت افغانستان برگزار کرده است.

این نهاد سازمان ملل متحد، با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس نگاشته است که برنامه‌ی آموزشی را برای قابله‌ها در ولایت‌های کندهار، نیمروز و ارزگان برگزار کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که این برنامه‌ی آموزشی را به هدف افزایش مهارت‌های زنان قابله راه‌اندازی کرده است.

به گفته‌ی این نهاد، افزایش مهارت‌های طبی این زنان قابله توسط برنامه‌ی آموزشی تخصصی به آنان کمک می‌کند که برای شان وظیفه پیدا کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل؛ اما در مورد تعداد و دوره‌های آموزشی این قابله‌های جزییات بیش‌تر نداده است.

پیش‌تر نیز کمیساریای عالی سازمان ملل از فراغت ۳۸ قابله از دوره‌ی آموزشی دو ساله در ولایت‌های بامیان و دایکندی خبر داده بود. این نهاد ابراز امیدواری کرده بود که آموزش و کار آنان در کاهش نرخ مرگ‌ومیر مادران کمک کند.

افغانستان یکی از کشورهای‌ست که بالاترین نرخ مرگ‌ومیر مادران را دارد.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر گفته بود که در افغانستان در هر دو ساعت یک زن در حین زایمان یا در جریان حاملگی جان می‌دهند. این سازمان نیز گفته است که قابله‌ها نقش مهم در کاهش مرگ‌ومیر مادران و کودکان دارند.

تاکیدها و تلاش‌ها برای آموزش قابله‌ها و کاهش مرگ‌ومیر مادران و کودکان در حالی از سوی سازمان‌های جهانی صورت می‌گیرد که در افغانستان تحت کنترول طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم ممنوع است.

بیش‌تر از یک سال می‌شود که دانشگاه‌ها به شمول بخش‌های طبی نیز به روی دختران مسدود است.

طالبان هر نوع گزارش‌ها از شکنندگی و وخامت سیستم بهداشت کشور را رد می‌کند. قلندر عباد، وزیر صحت طالبان آمار بلند مرگ‌ومیر کودکان و زنان را نیز رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا