توقف خرید و فروش صنایع دستی به دلیل شیوع ویروس کرونا

دهم جون، روز جهانی صنایع دستی است، روزی که به دنیای پرنقش‌ونگار اشیای دست‌ساز یا دست‌بافته تعلق دارد. صنایع دستی، نمایان‌گر ویژگی‌های فرهنگی و قومی یک ملت است و اشتراک آن با دیگر ملت‌ها سبب آشنایی و ارتباط فرهنگی بین جوامع می‌شود، صنعت‌گران این صنعت در افغانستان اما، همواره مورد بی‌مهری حکومت قرار گرفته و حالا شیوع ویروس کرونا بر مشکلات آن‌ها افزوده است.

چالش‌هایی از کم‌توجهی حکومت برای بهبود بازار جهانی صنایع دستی، تا توقف خرید و فروش صنایع دستی به دلیل شیوع ویروس کرونا، این کارکنان را رنج می‌دهد.

مسوولان در کوپراتیف بانوان هرات می‌گویند، شیوع ویروس کرونا سایه‌یی سیاه بر سر تجارت زنان افکنده است.

رومینا عثمانی، مسوول کوپراتیف بانوان می‌گوید: «چون اجناسی مشابه به صنایع دستی افغانستان از کشورهایی مثل چین به هرات وارد می‌شود و با قیمت ارزان به فروش می‌رود، مردم نیز ترجیح می‌دهند که از آن اجناس استفاده کنند.»

او اما می‌گوید، باز هم وضعیت زنانی که در بخش صنایع دستی کار می‌کردند، غنیمت بود تا این که کرونا شیوع پیدا کرد و این رونق نیم‌بند صنایع دستی زنان را نیز از بین برد.

او می‌افزاید، وضعیت صنایع دستی زنان اکنون وضعیت مناسبی نیست.

صدیقه تمسکی، یکی از زنان بازرگان که به تولید صنایع دستی مشغول است می‌گوید، شیوع کرونا سبب کساد تجارت او شده است.

خانم تمسکی که در بخش تولید لباس و پارچه‌های ابریشمی کار می‌کند می‌گوید، پیش از شیوع ویروس کرونا وضعیت تجارت او خوب بود و مشتریان خاص خودش را داشت اما پس از شیوع این ویروس کم‌تر کسانی برای خرید پارچه و جنس‌های ابریشمی به او مراجعه می‌کنند.

هر چند به گفته‌ی خانم تمسکی بازار خارجی جنس‌های ابریشمی نسبت به بازار داخلی همیشه بهتر بوده است، اما همه‌گیری ویروس کرونا این داد و ستد را نیز متاثر کرده است.

گل‌افروز، در غور مصروف به ساخت صنایع دستی است.

وی هرچند از کار خود ابراز رضایت می‌کند اما می‌گوید، همه‌گیری ویروس کرونا و هم‌چنین ناامنی سدی در برابر گسترش کار او اند.

خانم گل‌افروز می‌افزاید، در گذشته از طریق کار در بخش صنایع دستی، در مخارج خانواده کمک می‌کرد اما شیوع ویروس کرونا زندگی کاری او را تا حد زیادی متاثر ساخته است.

صنایع دستی به اجناسی گفته می‌شود که تمام مراحل آن به وسیله‌ی دست و یا ابزارهای دستی انجام می‌شود و در ساخت آن از مواد اولیه‌ی بومی استفاده می‌شود. وسایل تزئینی چون دیزاین آیینه، زیورآلات، یخن‌های دستی، مهره بافی، گراف، نقاشی روی سفال و چوب و ساخت پارچه‌های ابریشمی از جمله هنرهای دستی زنان افغانستان است.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا