مهمان‌دوست؛ دختری که از چالش‌های امروز زنان می‌نویسد

فاطمه مهمان‌دوست، خالق آثار مجموعه داستان‌های بهار، آوای زندگی و یک سبد ناگفته‌هاست. وی در یک اقدام متفاوت،صنف‌های آموزش نویسندگی آنلاین را برای بانوان برگزار کرده است.
مهمان‌دوست 21 ساله، از شش ساله‌گی به این‌سو می‌نویسد و در کنار چند کتاب، رمان‌های زیادی نیز نوشته است.
او می‌گوید، نویسندگی را در دوره‌های آنلاین و حضوری چند سال پیش در کشور ایران و نزد چند استاد دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه هرات فراگرفته است.
مهمان‌دوست می‌گوید، بیشتر نوشته‌هایش بازتاب و روایت چالش‌های زنان است.
وی در این اواخر صنف‌های آموزشی نویسندگی را به گونه‌ی آنلاین برای زنان برگزار کرده است.
به باور او نویسندگی باید به یک فرهنگ بدل شود.
فاطمه در مورد صنف‌های آموزشی می‌گوید، هر روز ساعت ۴ بعد از ظهر موضوعات آموزشی پیرامون نویسندگی به صورت فایل‌های صوتی، تصویری، پی دی اف و متنی در کانال تلگرام گذاشته می‌شود و اعضای گروه، حین گوش دادن به آموزش، دفتر یادداشتی با خود دارند و پرسش‌های شان را یادداشت می‌کنند.
هم‌چنان در هر جلسه موضوعاتی پیرامون نوشتن از قبیل قواعد نگارشی و دستور زبان آموزش داده می شود.
شماری از بانوانی‌که شامل دوره‌های آموزشی نویسندگی هستند از این اقدام استقبال می‌کنند و آن را گام مؤثری در راستای ترویج فرهنگ نویسندگی می‌دانند.
این بانوان می‌گویند که نوشتن یک متن ساده برایشان دشوار بود، اما از وقتی که به این گروه آموزشی پیوستند، می‌توانند متن‌های زیبایی خلق کنند.
درسا حیدری، عضو گروه آموزش نویسندگی آنلاین می‌گوید: “پیوستن به این گروه، درمان درد دلم شد در این شرایط که همه به لحاظ روانی تحت فشار قرار دارند بهترین کار ممکن نوشتن و مطالعه است و من از این فرصت خوب استفاده کردم.”
در همین حال، برخی از بانوان می‌گویند، ایجاد این فرصت سبب شده تا آنان بعد مدت‌ها با قلم آشتی کنند.
شکیبا احمدی، که دو سال می‌شد بنا به دلایلی نویسندگی را کنار گذاشته بود، حالا با پیوستن به صنف آموزشی، مجدد آن را آغاز کرده است.
او می‌گوید: “خوشحالم که مجدد آغاز کردم و از این به‌بعد، مدام می‌نویسم.”
سمیه هجرت یکی دیگر از اعضای صنف آموزش نویسندگی می‌گوید، بنابرصفتِ اجتماعی بودنِ انسان‌ها، کار گروهی اثر شگرف و خارق‌العادهء بالای روان و برنامه‌ریزی آدم دارد. مخصوصا اگر آدم بفهمد که یک مربی دارد و هرزگاهی کارهایش تحتِ مراقبت است.
او در ادامه می افزاید، برگزاری چنین صنف‌ها سبب تقویتِ روح، روان و حسِ نویسندگی می‌شود.
قابل ذکر است که پیش از این، فاطمه مهمان‌دوست انجمن کتاب‌خوانی مجازی بانوان را به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در میان بانوان راه‌اندازی کرد.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا