ختم کارگاه آموزشی” کاربرد فتوشاپ در خبرنگاری” برای بانوان

گزارشگر: مرضیه حسینی

کارگاه آموزشی تحت نام “گرافیک و کاربرد فوتوشاپ در خبرنگاری” که چندی پیش برای شماری از بانوان خبرنگار و دانشجویان رشته خبرنگاری برگزار شده بود، پایان یافت.

این کارگاه آموزشی به مدت چهار روز به هدف بلند بردن ظرفیت بانوان خبرنگار از سوی انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان برگزار شده بود.

بانوانی که در این برنامه آموزشی اشتراک کرده‌اند راه اندازی برنامه‌‌های گرافیکی را موثر دانسته و می‌گویند از این پس می‌توانند کارهای گرافیکی را به گونه‌ی حرفه‌یی انجام دهند.

سیمن صدف یکتن از این بانوان چنین می‌گوید:” یادگیری این برنامه آموزشی برای آینده کاریم بسیار مهم است چون می‌توانم در اجرای کارم موفق‌تر باشم. “

او در ادامه گفت:” طبعا برگزاری این چنین برنامه‌ها موثریت خود را دارد و به نظر من خوب است که چنین برنامه‌هایی، بیشتر برای بانوان خبرنگار راه اندازی شود تا خود کفا شده و در امور کاری شان که همواره با برنامه‌های گرافیکی سر و کار دارند، بهتر عمل کنند. “

بنا به گفته‌های او وظیفه‌اش ایجاب می‌کند تا برنامه‌های گرافیکی را به شکل حرفه‌یی آموزش ببیند.

برخی دیگر از این بانوان برگزاری این برنامه‌ها را فرصت مناسبی برای بلند بردن ظرفیت‌های شان عنوان می‌کنند.

سونیا احمدی دانشجوی رشته خبرنگاری به خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید:” محدویت‌هایی که پیش روی ما دانشجویان به ویژه دختران قرار دارد باعث شده تا کمتر به کورس‌های آموزشی بیرون از محوطه دانشگاه شرکت کنیم، هر چند مدت این سیمینار اندک بود اما موثر بود و توانستم استفاده لازم از این کارگاه ببرم.”

او در ادامه گفت: ” یادگیری برنامه‌های گرافیکی چون یادگیری فنون فوتوشاپ به ویژه در عکاسی و رشته‌یی که می‌خوانم جزئی از ضروریات است.”

این بانوان در حالی از یادگیری برنامه‌های گرافیکی و موثریت آن صحبت می‌کنند که به گفته آموزگاران، بیشترین موضوعات تدریس شده در حوزه خبرنگاری بوده است.

قادر غفوری آموزگار، می‌گوید:” ادیت عکس، ایجاد اصلاح رنگ، دیزاین و طراحی روزنامه‌های چاپی، طراحی پوستر و بنرها وچطور استفاده کردن از نرم افزار فوتوشاپ از جمله موضوعاتی بود که در طول این چهار روز آموزش داده شد.”

او در ادامه گفت:” بیشترین موضوعاتی که در این مدت آموزش داده شد در حوزه کار رسانه‌های چاپی بود.”

بنا به گفته‌های وی بانوان با داشتن سلیقه‌یی که دارند به راحتی می‌توانند با رشته‌های گرافیکی کنار آمده و در آینده به عنوان بهترین گرافیک کار در حوزه کار خبرنگاری و عکاسی عمل کنند.

با توجه به علاقه‌مندی بانوان به رشته‌های گرافیکی مسوولان برگزار کننده این کارگاه آموزشی، از برگزاری برنامه‌های بیشتری در راستای توانمند سازی بانوان خبرنگار خبر می‌دهند و هدف از برگزاری این برنامه‌های آموزشی را بلند بردن ظرفیت بانوان در راستای کار رسانه‌یی عنوان می‌کنند.

فیصل کریمی رییس انستیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌یی افغانستان، می‌گوید:” این برنامه پانزدهمین برنامه‌یی است که برای افزایش مهارت‌ها و توانمند سازی زنان خبرنگار و دانشجویان دختر رشته خبرنگاری جهت کسب مهارت و بروز مهارت‌های روزنامه‌نگاری برگزار می‌شود.”

او در ادامه افزود:” برگزاری دوره‌های کار آموزی و آموزشی، نمایشگاه‌های عکس و دیگر برنامه‌های مختلفی در نظر داریم تا بتوانیم زمینه مشارکت بیشتر زنان را در حوزه رسانه‌ها و کار خبرنگاری بیشتر بسازیم.”

به باور وی این بانوان می‌توانند با افزایش مهارت‌های لازمه در این کارگاه، توانای‌های شان را در حوزه کار رسانه‌یی بهتر بروز دهند.

لازم به ذکر است  که انستیتوت مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای افغانستان از شروع فعالیت‌اش تا کنون برنامه‌های مختلفی را جهت تواتمند سازی بانوان خبرنگار در هرات برگزار نموده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا